میزان 15, 1403 13:26 Asia/Kabul

یک سال قبل در میانه ماه میزان ۱۴۰۲، زمین‌لرزه های نیرومندی به بزرگی ۶٫۳ ریشتر به‌همراه چندین پس لرزه، ولایت هرات در غرب افغانستان را بشدت لرزاند.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، دکتر اسدالله حبیب زاده و فرزاد رحیمی از شهروندان و کارشناسان اجتماعی درهرات، پانزدهم میزان 1402 را تلخ ترین روز مردم این ولایت می دانند.

تمامی خانه هایی که در بیشتر از 20 روستا در ولسوالی زنده جان که مرکز اصلی وقوع زلزله های مرگبار ولایت هرات بود به خاک یکسان شد و علاوه براین زمین های زراعتی، باغ ها، کاریزها، چاه های آب آشامیدنی و هزاران راس مواشی نیز از بین رفتند.

ساکنان این روستاها که عمدتا به کار کشاورزی و مالداری مشغول بودند علاوه بر عزیزان شان همه هستی شان را از دست داده بودند.

اما کارشناسان در هرات بر این باور هستند که نبود یک سیستم منظم کمک رسانی در حالات اضطرار و عدم تخصیص بودجه برای ارسال کمک های اولیه برای آسیب دیدگان باعث افزایش تلفات و عدم رسیدگی فوری به مجروحان حوادث طبیعی می باشد.

آنان تاکید می کنند زلزله های ویرانگر هرات نشان داد که مسئولان حکومتی باید به خاطر مدیریت بهتر اوضاع پس از واقعات طبیعی و غیر طبیعی بیشتر از قبل آماده باشند.

یک سال از وقوع زمین لرزه های هرات می گذرد، در این مدت مسئولان حکومتی، نهادهای خیریه داخلی و موسسه های کمک رسان بین المللی هزاران تن محموله های کمکی شامل مواد غذایی، البسه، پتو، خیمه، مواد سوخت و پول نقد را برای ده ها تن از مردم آسیب دیده روستاهای زلزله زده ولسوالی های هرات اهدا کردند.

ساخت سرپناه برای کسانی که خانه های شان ویران شده بود در الویت برنامه کمک به زلزله زدگان قرار گرفت.

محمد رفیق شهیر کارشناس در ولایت هرات که روند ساخت و ساز و کمک به زلزله زدگان هرات را ارزیابی کرده است، کمک رسانی ها را ارزشمند می داند و می گوید: در حال حاضر نیز شماری از موسسات بین المللی همه روزه بسته های کمکی را به این خانواده ها توزیع می کنند.

این در حالی است که شمار زیادی از مردم افغانستان از مقام های مسئول می خواهند تا در هر ولایت کشور کمیته های حالات اضطرار با حضور مسئولان حکومتی و مردم تشکیل شود تا در صورت وقوع چنین رویدادهایی در اسرع وقت برای افراد نیازمند و در حال خطر کمک رسانی فوری صورت گیرد.

آخرین وضعیت زلزله زدگان در هرات

کلیدواژه