کاظمی قمی: جان باختن اتباع افغان در مرز ایران صحت ندارد
(last modified 1403-07-25T13:27:26+00:00 )
میزان 25, 1403 17:57 Asia/Kabul
  • کاظمی قمی: جان باختن اتباع افغان در مرز ایران صحت ندارد
    کاظمی قمی: جان باختن اتباع افغان در مرز ایران صحت ندارد

نماینده ویژه رئیس جمهور ایران برای افغانستان و سفیر ایران در کابل گفت اخبار در زمینه جان باختن ده‌ها تبعه غیرقانونی در مرز سراوان صحت ندارد.

به گزارش رادیو دری، حسن کاظمی قمی در واکنش به اخباری مبنی بر کشته شدن ده ها تبعه غیرقانونی افغانستان در مرز سروان در حساب رسمی خود در ایکس نوشته است: در نتیجه پیگیری های مستقیم از طریق منابع معتبر، این اخبار صحت ندارد.

کاظمی قمی افزوده است که برخورد «قانونی» با «ورود غیرقانونی اتباع غیرمجاز» حق مشروع کشورها است و نیروهای مرزبانی هر کشوری موظف به جلوگیری از ورود اتباع غیرقانونی هستند.

نماینده ویژه رئیس جمهور برای افغانستان تصریح کرد که مدیریت آمد و شدهای مرزی یک مسئولیت دو طرفه است و کشورهای همسایه وظیفه دارند از عبور غیرقانونی عناصر مشکوک و ترددهای غیرمجاز اتباع خود ممانعت به عمل آورند و در صیانت از مرز خود به تکالیف و تعهدات بین المللی پایبند باشد.

به گفته سفیر ایران در افغانستان، جمهوری اسلامی ضمن عزم جدی بر بازگرداندن پناهجویان غیرمجاز و برخورد قانونی با آنها، بر سیاست حسن همسایگی، شفقت اسلامی و تعهد به مفاد معاهدات بین المللی پایبند است.

کاظمی قمی نوشته است: «جمهوری اسلامی ایران مصمم به بازگرداندن پناهجویان غیرمجاز و برخورد قانونی با ورود غیرقانونی آنها در تمامی مبادی مرزی است اما در این زمینه کاملا قانونمند، مسئولانه و مبتنی بر سیاست دیرینه حسن همسایگی، شفقت اسلامی وتعهد به مفاد معاهدات بین المللی عمل می کند.»

پیشتر برخی رسانه های معاند با اعتراف به اینکه نمی توانند ادعای مطرح شده را تأیید کنند، به نقل از یک منبع که خود را رسانه مربوط به رویدادهای استان سیستان و بلوچستان ایران می خواند، مدعی درگیری در مرز سراوان ایران و کشته و زخمی شدن چندین تبعه افغانستان شده بودند.

افغانستان هراسی و ایران هراسی از سوی استخبارات بیگانگان هدایت می شود

کلیدواژه