تأکید حکومت طالبان بر اهمیت بندر چابهار برای افغانستان و منطقه
(last modified Thu, 24 Oct 2024 06:14:21 GMT )
عقرب 03, 1403 10:44 Asia/Kabul

حکومت طالبان توسعه بندر چابهار ایران را فرصت اقتصادی خوبی برای سه کشور افغانستان، ایران و هند می‌داند.

به گزارش ذبیح الله قریشی خبرنگار رادیو دری، ذبیح الله مجاهد سخنگوی ارشد حکومت طالبان با اشاره به ارزش بندر چابهار ایران گفت: ایران و هند فرصت خوبی را فراهم کردند تا افغانستان توسعه اقتصادی پیدا کند و بندر چابهار از نظر اقتصادی فرصت خوبی برای افغانستان، ایران و هند است.

مجاهد افزود: "امارت اسلامی افغانستان" خواهان روابط اقتصادی خوب با ایران، هند و تمام کشورهای جهان است و تلاش می کند روابط خود را در سایر بخش ها نیز حفظ کند و به خاطر بهبود روابط اقتصادی روابط سیاسی خود را گسترش دهد تا رفاه در منطقه به وجود آید.

گفتنی است در شرایطی که فصل بازدهی میوه و محصولات زراعتی افغانستان فرارسیده و کشور شدیدا به راه تجارت و ترانزیت نیازی فوری دارد، به گفته عباس استانکزی معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت طالبان بیش از دو ماه می شود که سرحد با پاکستان بسته است و اگر گاهی هم کالاهای افغانستان اجازه عبور پیدا کند در مسیر راه از تاجران اخاذی می شود و به این سبب به راه بدیل نیاز شدیدی وجود دارد.

محمد هارون صدیقی آگاه مسایل اقتصادی سیاسی نیز بهترین راه بدیل را چابهار دانسته می گوید که داد و ستد به جمهوری اسلامی ایران نیز گسترش پیدا می کند.

بسیار از کارشناسان به این باورند که گسترش و همکاری های اقتصادی در منطقه باعث ثبات امنیتی و سیاسی نیز می شود.

افغانستان خواستار تسهیلات صادرات از بندر چابهار شد

کلیدواژه