افغانستان؛میدان رقابت کشورهای منطقه
(last modified 1395-10-23T12:59:44+00:00 )
جدی 23, 1395 17:29 Asia/Kabul
  • افغانستان؛میدان رقابت کشورهای منطقه

مصاحبه با آقای دکتر رویین؛تحلیلگر مسایل سیاسی

سوال:جناب آقای رویین همانطور که میدانید حادثه ای در قندهار روی داد که براثر آن تعدادی از شخصیتهای افغان و دیپلماتهای امارات متحده عربی جان خود را از دست دادند،در این روزها هم شاهد حملات انفجاری در شهر کابل هستیم ارزیابی شما از این حوادث چیست؟

جواب:بله بنده نیز تاسف خود را از این حوادث ابراز می دارم باید گفت خون این عزیزان بر گردن کسانی است که ظاهراً با دیدگاههای اسلامی و افغانی هستند  ولی در ماهیت میخواهند با حرکتهای شیطانی ملت افغانستان را به خاک و خون بکشانند.این حوادث تابع یک سلسله عواملی است که از آن جمله میتوان گفت متاسفانه افغانستان بعنوان میدان رقابت کشورهای مختلف منطقه و جهان قرار گفته است و هر کس به نوبه خود تلاش دارد که طرف مقابل را از میدان خارج کند و با این حرکات افغانستان وملت افغانستان را دچار سردرگمی کرده اند و سعی میکنند با این حرکات وحشیانه اهداف نامشروع شان را پیش ببرند.

س:جناب آقای رویین! در این حوادث نمیتوان مسولیت دولت افغانستان را نادیده بگیریم.بنظر شما چرا دولت از اینگونه حوادث پیشگیری نمی کنند؟

ج:متاسفانه دولت افغانستان مشکل ساختاری دارد. در این نزدیک به چهارده سال ما فقط شاهد این بودیم که مسولین به دنبال ثروت اندوزی،اختلاس و اینگونه اعمال بودند و هیچ حرکت سازنده ای برای ملت افغانستان انجام نداده اند.متاسفانه دولت افغانستان یک دولت قومی است نه یک دولت ملی.و این قوم گرایی کم کم به نژادپرستی منجر میشود. قانون در این دولت هیچ مفهومی ندارد.

یک اصل اجتماعی-سیاسی وجود دارد که وقتی میخواهند یک جامعه را ناتوان بسازند شخصیتهای کوچک را بزرگ میسازند و شخصیتهای بزرگ را کوچک میسازند.

متاسفانه در شرایط کنونی مردم افغانستان در ساختار نظام نقشی ندارند و شرایط کنونی افغانستان مانند خانه ای است که سقف آن در حال فروریختن است و صاحبان آن خانه به این امر بی تفاوت هستند.

تا وقتیکه ساختار نظام قانونمند نشود و این حرکتهای قومی و نژادی به یک اراده ملی و همگانی تبدیل نشود افغانستان مانند یک خانه بی در است که هرکس وارد آن میشود و به خود اجازه میدهد هر کاری خواست انجام دهد.

س: مسولیت حادثه قندهار را طالبان برعهده گرفته است.بنظر شما چرا دیپلمات های کشور امارات در این حادثه مورد هدف قرار گرفته اند در حالیکه قبلاً در زمان حکومت طالبان،امارات جزء اولین کشورهایی بودد که حکومت طالبان را به رسمیت شناخت؟

ج:وسیله همیشه وسیله است فقط با توجه به شرایط موقعیت و جای آن تغییر میکند.در این اواخر ما شاهد بودیم که طالبان از آن شرایط قبلی خود خارج شدند و با  کشورهای دیگر رابطه برقرار کردند.

متاسفانه اینها با نام اسلام حرکاتی انجام میدهند که هم جان انسانهای بیگناه را میگیرند و هم وجهه اسلام و افغانستان را تخریب میکنند.