جدی 26, 1395 16:32 Asia/Kabul

دانش آموختگان دانشگاهها در افغانستان خواهان توزیع شفاف و همه گیربودن بورسیه های تحصیلی هستند .

به گزارش خبرنگار رادیو دری،فارغ التحصلان دانشگاهی در افغانستان می گویند بورسیه های تحصیلی اکثرا به کارمندان ادارات ودانشگاه ها توزیع شده و فارغ التحصیلانی که هنوز استخدام نشده ومایل به ادامه تحصیل هستند از این امتیاز محروم مانده اند.

معترضان درخواست خود را پس از این مطرح کردند که فریده مهمند وزیر تحصیلات عالی افغانستان از توزیع شفاف بورسیه های تحصیلی خبرداد وگفت که بر اساس تفاهمنامه با جمهوری اسلامی ایران در سال 1396به تعد اد 290 تن از استادان به خاطر ادامه تحصیل به این کشورفرستاده می شوند.

پس از اعلام این خبر، حتی دانشجویانی که  در دوره لیسانس نمرات عالی داشته ،بر اساس قانون جدید که استادی و عضویت در کادر علمی دانشگاهها از شروط اصلی بورسیه های تحصیلی است ،نمی توانند بورسیه شوند.

  از سوی دیگر شماری از استادان در دانشگاه های خصوصی از وزارت تحصیلات عالی می خواهند این دانشگاه ها را وادار سازد تا جذب استادان را به صورت قانونی ورسمی انجام دهند و در برابرپرداخت مالیات ،حقوق بازنشستگی نیز برای آن ها تعلق گیرد.

گفتنی است علاوه بر جمهوری اسلامی ایران شماری از کشور ها از جمله ترکیه ،هند  و چین بورسیه تحصیلی در اختیار دانشجویان افغان قرار میدهند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان قریشی موجود است.