اسد 14, 1395 17:56 Asia/Kabul
  • حمله نیروهای مسلح مخالف دولت به کاروان جهانگردان خارجی

مقامهای محلی در غرب افغانستان از حمله تفنگداران مخالف مسلح دولت بر کاروان خودروهای حامل جهانگردان خارجی در ولایت هرات خبر می‌دهند.

این جهانگردان که  شامل 6 بریتانیایی، 3 آمریکایی، 2 اسکاتلندی و یک آلمانی هستند پس از بازدید از ولایت بامیان در مرکز افغانستان قصد داشتند تا از طریق ولایت غور در همسایگی شرق هرات به این ولایت سفر کنند.

«جیلانی فرهاد» سخنگوی والی «هرات» به رادیودری گفت: این  توریست‌های خارجی توسط تعدادی از نیروهای امنیتی همراهی می‌شدند که در منطقه «تگاب سور» از توابع ولسوالی «چشت شریف» در 90 کیلومتری «هرات» مورد حمله افراد مسلح مخالف دولت افغانستان قرار گرفتند.

وی با اشاره بر اینکه در این حمله طالبان بر کاروان جهانگردان خارجی 6 تن از این افراد زخمی شدند، گفت: افراد گروه طالبان قصد داشتند تا در این حمله اتباع خارجی و نیروهای امنیتی را از پا درآورند اما با مقاومت نیروهای امنیتی روبرو شده  و مجبور به فرار شدند.

سخنگوی والی «هرات» با بیان اینکه در نبرد بین نیروهای دولتی و طالبان به سربازان امنیتی آسیبی نرسیده است، افزود: بالگردهای نیروهای ارتش مجروحان این رویداد را از ولسوالی «چشت شریف» به شهر «هرات» منتقل کرده و در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفتند.

این مقام محلی «هرات» وضعیت جسمانی زخمی شدگان را مناسب توصیف کرد و خاطرنشان کرد: در تیر اندازی متقابل نیروهای پلیس وسربازان ارتش که به کمک آنان رفته بودند به گروه طالبان نیز تلفاتی وارد شده که تا کنون از آمار دقیق آن خبری در دست نیست.

در چند سال گذشته این اولین باریست که گروهی از جهانگردان خارجی در ولایت «هرات» مورد حمله طالبان قرار می‌گیرند.

این رویداد در حالی اتفاق افتاده است که دولت افغانستان تصمیم گرفته تا جهانگردان و توریست‌های کشورهای آمریکایی، اروپایی و آسیایی را دعوت کند تا از افغانستان و بخصوص ولایت باستانی «هرات» دیدن کنند.

در سفر اخیر «آصف رحیمی» والی هرات  به جمهوری اسلامی ایران و در ملاقات با استانداران مرزی این کشور قرار شد تا از این پس جهانگردان ایرانی نیز با سفر به افغانستان از ولایت «هرات» و آثار بیشمار باستانی در این ولایت دیدن کنند.

اما پس از این رویداد آیا جهانگردان خارجی بازهم علاقه مند بازدید از ولایت‌های زیبا اما نا امن افغانستان  هستند؟  این سوالی بود که از «محمد رفیق شهیر» استاد دانشگاه وکارشناس سیاسی در هرات پرسیدم.

شهیر با نگرانی از آنچه که امروز در «چشت شریف» اتفاق افتاد، آینده جهانگردی و توریزم در افغانستان را تاریک دانست.

شهیر با تاکید بر اینکه افغانستان نیازمند است تا جهانگردان بیشتری به دلیل بازدید و شناساندن این سرزمین به سایر جهانیان به این کشور سفر کنند، گفت: اگر وضعیت به همینگونه ادامه پیدا کند یقینا علاقه مندان کمتری خواهد بود که با پذیرفتن خطرات این چنینی به افغانستان سفر کند.

وی از مسئولان دولتی خواست تا در قدم نخست امنیت در مناطق تفریحی و باستانی تامین شود و سپس مهمانانی که به دلیل بازدید از این مراکز سفر می‌کنند با خیالی آسوده کشوری را که کمتر شناخته شده را ببینند.

شهیر آنچه که امروز در هرات اتفاق افتاد را عملی بر ضد منافع ملی افغانستان دانست و افزود: دشمنان صلح و امنیت مردم در تلاش هستند که این کشور هم چنان از دید جهانیان دور و از توسعه و پیشرفت باز ماند.

در همین حال «جیلانی فرهاد» سخنگوی والی «هرات» گفت: این فقط یک حادثه بوده و دولت مصمم است تا در هرچه بهتر شدن وضعیت جهانگردی در افغانستان تمام تلاش خود را به خرج دهد.

فرهاد به جلسه مشترک مسئولان فرهنگی و اقتصادی هرات اشاره کرد و گفت: اداره اطلاعات و فرهنگ با همکاری اتاق تجارت «هرات» برنامه یی را به دلیل ایجاد پایگاه اطلاع رسانی و معرفی بخش‌ها و مناطق باستانی ولایت «هرات»، برگزاری دوره‌های آموزشی برای راهنماها، ایجاد خدمات ایاب و ذهاب و ایجاد سهولت‌های لازم برای بازدید کنندگان داخلی و خارجی از مناطق باستانی در نظر گرفته شده‌است.

کلیدواژه