کمبود نیرو و تسلیحات در ولایت فراه برای مقابله با شورشیان مسلح
(last modified 1395-11-02T08:21:58+00:00 )
دلو 02, 1395 12:51 Asia/Kabul

مسئولان شورای ولایتی فراه  درخصوص کمبود نیروهای امنیتی و نبود تجهیزات کافی برای مقابله با تهدیدات امنیتی در این ولایت سخن گفته و از رییس جمهور خواسته‌اند تا به این ولایت غربی افغانستان توجه شود.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، «جمیله امینی» رییس شورای ولایتی فراه به رادیودری با اشاره بر اینکه، فراه، ولایتی وسیع است و شمار نیروی‌های امنیتی که در حال حاضر مسئولیت تامین امنیت این ولایت را برعهده دارند، کافی نیست، افزود، در هفته‌های گذشته که طالبان به شدت این ولایت را مورد حمله قرار می‌دادند، نیروهای امنیتی در برابر آنان توان مقابله را نداشتند.
امینی با بیان اینکه نیروهای امنیتی هنگام نبرد، نسبت به طالبان عملکرد ضعیف‌تری داشتند، اضافه کرد، گروه‌های مسلح مخالف دولت از «هلمند» و بخش‌های جنوبی فراه وارد این ولایت می‌شدند و حتی نیروهای امنیتی برای مقابله با آنان، سلاح کافی و تجهیزات نظامی در دست نداشتند.
رییس شورای ولایتی فراه گفت، "بارها پوسته‌های امنیتی پس از نبرد کوتاه به دست افراد طالبان سقوط کرد و نیروهای امنیتی حتی توان دفاع را نداشتند.
این مقام شورای ولایتی با متهم کردن مسئولان دولت وحدت ملی به بی توجهی به وضعیت فراه گفت، اداره‌ محلی در اندازه‌ توان خود به دلیل حراست از این ولایت و مبارزه با طالبان کارهایی انجام داده‌است اما باید امکانات بیشتر نظامی و افزایش تعداد نیروهای امنیتی برای این ولایت در نظر گرفته شود.

امینی تصریح کرد، وسعت هر ولسوالی فراه به اندازه یک ولایتی است که در امنیت کامل به سر می‌برد.
بنا به گفته‌ وی، جغرافیای وسیعی که در فراه نسبت به دیگر ولایت‌های افغانستان وجود دارد، نیازمند نیروهای بیشتر امنیتی است.

اما از سوی دیگر «ناصر مهری» سخنگوی والی فراه وضعیت کنونی در این ولایت را خوب توصیف کرد و گفت: باوجود کمبود نیرو و تجهیزات نظامی در بسیاری از بخش‌ها، نیروهای امنیتی دلسوزانه در نقاط مختلف فراه با "دشمن" مبارزه کردند.
مهری با اشاره بر اینکه رهبری شورای نظامی، موضوع کمبود نیروهای امنیتی و تجهیزات جنگی را به مرکز کشور گزارش داده است، افزود، به نسبت تلاش‌های انجام شده اکنون امکانات نظامی بیشتری در اختیار نیروهای امنیتی فراه قرار دارد  که به همان پیمانه مبارزه با تروریستهای مسلح نیز نتایج بهتری داشته‌ اند.

سخنگوی والی فراه پذیرفت که تشکیلات نیروهای امنیتی در فراه ، نسبت به دیگر ولایت‌های کشور کمتر است، اما گفت، اداره محلی و ارگان‌های امنیتی این ولایت در صدد آن هستند که تشکیلات نیروهای امنیتی این منطقه را با هماهنگی مقام‌های مرکزی افغانستان، افزایش دهند.
این مقام محلی فراه اظهار داشت، پیگیری‌های مسئولان محلی باعث شده تا اوضاع امنیتی در این ولایت بهتر از قبل شود  و اکنون، بسیاری از مناطق این ولایت نسبت به هفته‌های گذشته در آرامش به سر می‌برد.
گفتنی‌ است، فراه در شرایط بد امنیتی قرار داشت و نیروهای امنیتی این ولایت در بسیاری از نقاط همچون ولسوالی بالابلوک، بکوا، پشت‌رود، خاک‌سفید و برخی نقاط دیگر با مخالفان مسلح دولت به شدت درگیر بودند.
در یکی دو ماه اخیر و در نا امنی‌های ولایت فراه، چند پاسگاه نیروهای امنیتی در این ولایت به دست طالبان افتاد و چندین تن از نیروهای مسلح دولت افغانستان نیز کشته و زخمی شدند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.