هشدار شورای ولایتی در هرات/ دولت علیه تروریستها اقدام نکند مردم وارد عمل میشوند
(last modified Sat, 21 Jan 2017 09:26:27 GMT )
دلو 02, 1395 13:56 Asia/Kabul

مسئولان شورای ولایتی در هرات هشدار می‌دهند که اگر دولت افغانستان جلوی حملات تروریستی علیه علما و بمب‌گذاری در مساجد را نگیرد، مردم وارد اقدام خواهند کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،این اظهارات در پی سومین مورد بمب‌گذاری در مساجد شهرهرات صورت می‌گیرد که  مسئولان دولتی گروه‌های تروریستی را عامل این رویداد‌ها می‌دانند.

اگرچه در جریان بمب گذاری به نمازگزاران در ماه گذشته آسیبی نرسید، اما این اقدامات تروریستی خشم مردم را بر انگیخته و نگرانی‌های را در بین آنان بوجود آورده‌ است.

باید گفت واکنش‌ها به ترور علمای دینی و بمب‌گذاری در مساجد هر هرات گسترده بود تا جاییکه صدها تن از مردم ولایت هرات با تجمع در مقابل دفتر کار والی هرات از وی خواستند تا عاملان اصلی این رویداد‌ها را شناسایی و مجازات کند ولی از دید شماری از اعضای شورای ولایتی و فعالان سیاسی در هرات ، مسئولان محلی این ولایت در برابر این حوادث منفعل عمل کرده‌اند.

«مهدی حدید» مسئول کمیته امنیتی این شورا گفت، انفجارهایی از این دست هرچند برای ایجاد شکاف و تفرقه در بین مردم است ولی باید دولت عاملان آن را دستگیر کند.

در همین حال برخی از اعضای شورای ولایتی هرات هشدار داده‌اند که دیگر این نابسامانی‌ را تحمل نخواهند کرد.

آنان ضمن اینکه از مردم خواستند در این فرصت حساس بیشتر از هرزمان دیگری اتحاد و همبستگی شان را حفظ کنند از والی هرات خواستند تا به هر نحو ممکن به قضایای ترور و بمب گذاری پایان دهد.

مقام‌های محلی هم گویا سرنخی از این رویدادها تا کنون به دست نیاوردند ولی رایزنی‌های والی هرات با علما، روحانیون و رهبران قومی در این مورد ادامه دارد.

آنگونه که «جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات گفت، با علمای اهل سنت و تشیع به گونه‌ مشترک دیدارداشته و وعده داده‌ است تا هرچه زودتر عاملان اصلی این حوادث ناگوار را بازداشت کند.

فرهاد عاملان این رخدادها را به سوزنی در میان کاهدان تشبیه کرد و افزود، دستگیری این افراد کار ساده‌ ای نیست.

با اینکه مقام‌های حکومتی گفته بودند به اتهام ترور 2 روحانی و بمب گذاری 2 مسجد در هرات 5 تن را بازداشت کردند ولی دیده می‌شود تا کنون گام بلندی برای پیش‌گیری از چنین رویدادهایی برداشته نشده‌ است.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.