افزایش روز افزون خشونت ها علیه خبرنگاران در افغانستان
(last modified 1395-11-02T12:35:10+00:00 )
دلو 02, 1395 17:05 Asia/Kabul

مسئولان نهادهای حمایت کننده ی خبرنگاران از افزایش روز افزون خشونت ها علیه روزنامه نگاران در افغانستان اظهار نگرانی کردند.

 به گزارش رادیو دری کمیته مصونیت خبرنگاران افغان، سـال ۲۰۱۶ را خونبارتریـن سـال بـرای خبرنـگاران در تاریـخ رسـانه هـای افغانسـتان بشـار آورده ‌است کـه در آن ۱۰۱ مـورد خشونت شـامل قتـل، لـت و کـوب، تهدیـد، تحقیـر و مجروحیـت اهل رسانه توسـط این کمیتـه ثبـت شده‌اسـت.

«همایون نظری» مسئول کمیته مصونیت خبرنگاران افغان در زون غرب، گزارش 6 ماه دوم سال 2016 میلادی را به رسانه ها ارائه کرد.

نظری به نقل از این گزارش گفت که در ایـن سـال ۱۳ نفـر خبرنگار بقتـل رسـیده و ۸۸ مـورد خشـونت بر علیه آنان صـورت گرفتـه اسـت.

نظری با اشاره بر اینکه بیشترین واقعات خشونت های ثبت شده علیه خبرنگاران  در سال 2016 میلادی از سوی مقامات حکومتی صورت گرفته است گفت: در 6 ماهه‌ی اخیر سال گذشته میلادی 17 مورد خشونت علیه خبرنگاران در غرب افغانستان روی داده‌ که از جمله 11 مورد آن در ولایت هرات و 6 مورد دیگر در ولایت های فراه و بادغیس به ثبت رسیده‌است.

مسئول کمیته‌ی مصونیت خبرنگاران گفت: 95 درصد این خشونت‌ها از سوی مسئولان دولتی صورت گرفته‌است.

در همین حال شماری از خبرنگاران و فعالان رسانه در ولایت هرات نگران افزایش این تهدید ها بر علیه خبرنگاران هستند.

بنا به گفته آنان، مسئولان دولتی که فساد گسترده در اداراتشان وجود دارد در تلاش محدود ساختن آزادی بیان و فعالیت خبرنگاران هستند.

از سوی دیگر مسئولان محلی در هرات گفته‌اند: درجریان یکسال اخیر فقط از 3 مورد خشونت علیه خبرنگاران به اداره‌ی ولایت شکایت رسیده.

«جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات گفت: اخیرا به دستور رئیس جمهور کشور کمیته امنیت و مصونیت خبرنگاران در اکثر ولایات کشور تاسیس شده که هدف اصلی این کمیته تامین امنیت جان خبرنگاران میباشد.

وی تصریح کرد: این کمیته از حقوق همه خبرنگاران دفاع میکند و هرگاه خشونتی علیه این قشر از سوی مقامات و منسوبین دولتی صورت بگیرد، با جدیت از سوی نهاد های عدلی و قضائی کشور پیگیری خواهد شد.

در گزارش نیمه دوم سال 2016 میلادی که از سوی کمیته‌ی مصئونیت خبرنگاران افغان منتشر شده آمده است که در ایـن سـال نـه تنهـا از نـگاه کیفـی خشـونت هـا سـنگین تـر شـده بلکـه آمـار قضایـای خشـونت شـاهد افزایــش ۳۸ در صــدی نســبت بــه ســال ۲۰۱۵ میباشــد که در مجمــوع ۷۳ قضیــه تهدیــد و خشــونت در کمیتـه ثبـت شده‌است.

 در کنـار ۱۳ مـورد قتـل، ۳۰ مـورد لـت و کـوب، ۳۵ مـورد تهدیـد، ۶ مـورد مجروحیـت و ۱۷ مـورد توهیـن، تحقیـر و بدرفتـاری نیز صـورت گرفتـه اسـت.

دریـن مـدت، بیشـرین خشـونت هـا در زون غرب افغانستان رخ داده اسـت.

افزایـش تهدیـدات و حمـلات علیـه خبرنگاران و رسـانه هـا توسـط طالبـان نـه تنهـا ماهیـت تهدیـد را تغییر داده بلکـه بـاعـث خودسانسـوری گسـترده در میـان خبرنگاران در مناطـق نـا امـن شـده اسـت.

 

 

 

کلیدواژه