حمایت برخی مقامات حکومتی و پارلمانی از تروریستهای فعال در هرات
(last modified 1395-11-04T11:40:12+00:00 )
دلو 04, 1395 16:10 Asia/Kabul

هرات در غرب افغانستان در ماهی که گذشت دستخوش نا امنی‌ها،حملات تروریستی، بمب‌ گذاری‌ها و حوادث مرموزی بود که بیشتر از هر زمان دیگری مردم و مسئولان را نگران و حتی صدای اعتراض ساکنان این ولایت را درآورد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری ، حوادث ترورعلما و روحانیون در ولایت هرات و بمب‎‌ گذاری درمساجد موضوعی بود که درماه گذشته بیشتر ادامه پیدا کرد.

ادامه ترور و آدم ربایی‌ها در این ولایت غربی افغانستان حتی باعث نگرانی شدید مسئولان دولتی در پایتخت کشور شده‌ است.

به دلیل بررسی بیشتر قضایای ناامنی و رسیدگی به اعتراضات مردم در این ولایت هیاتی از سوی مجلس سنای افغانستان به هرات آمده‌ تا این موارد را ریشه‌یابی و به دلیل پایان بخشیدن به ناامنی‌ها راه‌ کارهایی را به مقامات بلندپایه‌ دولتی پیشنهاد کند.

اما آنچه که از بررسی‌های این هیئت به دست آمده ،نشانمی‌دهد که بیشتر افرادی که اقدام به حملات تروریستی، بمب‌گذاری و آدم ربایی می‌کنند، از سوی افراد مسلح غیرمسئول صورت میگیرد که از سوی برخی مقامات دولتی و حتی نمایندگان مردم در پارلمان افغانستان حمایت می‌شوند.

«محمدهاشم الکوزی» رییس این هیئت اعزامی به هرات گفت، در حوادث ناامنی و ایجاد وحشت در بین مردم برخی افراد زورمند، تفنگداران غیرمسئول، وکلای مردم در ولسی جرگه و بسیاری از حلقاتی دست دارند که منافعشان را در بدامنی های هرات می‌بینند.

الکوزی، مسئولان امنیتی هرات را نیز در برابر آنچه که در این ولایت رخ داده مسئول دانست و افزود: مقامات محلی در هرات به دلیل تامین امنیت مردم ، کم‌کاری کردند و در بسیاری از رویدادهای آدم ربایی این مردم بودند که با پرداخت پول توانستند اعضای خانواده‌هایشان را از چنگ آدم‌ربایان نجات دهند.

وی تصریح کرد : نیروهای دولتی و مسئولان امنیتی در برابر این قضایا نتوانسته اند کاری انجام دهند.

رییس هیئت اعزامی مجلس سنای افغانستان به مسئولان امنیتی و دولتی هرات هشدار داده‌ که اگر جلو ترورها، حملات مسلحانه‌ و آدم ربایی‌ها را در این ولایت نگیرند از وظیفه‌ی شان برکنار خواهند شد.

وی اظهار داشت، باید تجار، بازاریان و مردم هرات از این مشسکلات خلاصی یابند و به همین دلیل به مسئولان فرماندهی پلیس، مدیریت مبارزه با تروریسم و مسئولان استخبارات پلیس وظیفه داده‌است تا مانع ناامنی در این ولایت شوند.

در همین حال کارشناسان سیاسی نیز بر این باورند که حضور افراد وابسته به حلقات تروریستی و دشمنان صلح و امنیت مردم افغانستان در داخل نظام، مشروعیت دولت را زیر سوال برده است.

«عبدالقادر کامل» آگاه مسایل سیاسی در هرات گفت: دولت افغانستان مکلف است به دلیل حراست از یک حکومت داری خوب عناصر مخرب را از ادارات دولتی و نظامی خارج کند.

از سوی دیگر مسئولان محلی دست داشتن کارمندان دولتی در رویدادهای ترور و آدم‌ربایی در این ولایت را رد می‌کنند.

«جیلانی فرهاد»سخنگوی والی هرات گفت، در جریان 1 سال گذشته بیش از هزار نفر که بطور مستقیم در ترورها و آدم ربایی‌ها دست داشتند بازداشت شدند.

وی اظهار داشت: بسیاری از گروه‌های تبهکار توسط نیروهای امنیتی از بین برده شده و حتی ده‌ها تن به اتهام دست داشتن در این رویدادها از سوی نهادهای عدلی و قضایی کشور به اعدام محکوم شدند.

بر اساس آماری که مسئولان شفاخانه‌ حوزه‌  ولایت هرات به رسانه‌ها داده‌اند، در جریان سال جاری تا کنون  بیشتر از 50 تن در هرات به وسیله‌ فیرمرمی بگونه‌ هدفمند به قتل رسیده‌اند که بیشتر این قربانیان ،منسوبان دولتی و امنیتی، رهبران قومی و افراد سرشناس بودند.

بر اساس گزارش‌ها در 10 ماه اخیر در حدود 40 تن در هرات از سوی آدم ربایان ربوده شدند که بیشترشان در بدل پرداخت پول به آدم ربایان مجددا رها شدند.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.