پیکر مرحوم پیر سید احمد گیلانی در ولسوالی سرخرود ننگرهار به خاک سپرده شد
(last modified 1395-11-04T12:15:45+00:00 )
دلو 04, 1395 16:45 Asia/Kabul

امروز و با حضور هزاران نفر از مردم و مسوولان حکومتی، پیکر رئیس شورای عالی صلح افغانستان در ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار تشییع و به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری در این مراسم که تحت تدابیر شدید امنیتی در زادگاه پیر گیلانی برگزار شد محمد گلاب منگل والی ننگرهار به نمایندگی مردم شرق افغانستان به خانواده وی ، خویشاوندان و همه دوست داران آن مرحوم تسلیت گفت.

سپس دکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت افغانستان در این مراسم از سوی حکومت افغانستان در گذشت پیر سد احمد گیلانی را تسلیت گفته و درگذشت وی را ضایعه بزرگی برای مردم افغانستان اعلام کرد و افزود،حکومت وحدت ملی برای تامین امنیت در سراسر افغانستان راه این مرد صلح را ادامه خواهد داد .

در پایان این مراسم نیزسید احمد گیلانی فرزند ارشد مرحوم گیلانی از طرف خانواده خود از مردم افغانستان و دولت وحدت ملی برای شرکت در مراسم تدفین پدرش تشکر و قدرانی کرد.

«پیر سید احمد گیلانی» فرزند «سید حسن گیلانی» در 20 ثور سال 1311 در منطقه سرخ رود ولایت ننگرهار در شرق افغانستان متولد شد.

وی در سال 1357 «حزب محاذ ملی اسلامی افغانستان» را در پیشاور تاسیس کرد و بعد از یک سال همانند دیگر گروه های جهادی به فعالیت مسلحانه بر علیه نیروهای ارتش سرخ و حکومت افغانستان روی آورد.

با آنکه سید احمد گیلانی از چهره‌های با نفوذ در میان همه اقوام افغانستان بخصوص پشتون‌ها بود ولی نتوانست بعد از پیرورزی حکومت مجاهدین نقش عمده‌ای در تحولات سیاسی افغانستان ایفا کند.

با تحولات جدید و روی کار آمدن حامد کرزی در افغانستان، گیلانی یکی از حامیان عمده وی محسوب می‌شد و در انتخابات سال 1393 نیز از اشرف غنی حمایت کرد.

«پیر سید احمد گیلانی» که یکی از حامیان اصلی «حامد کرزی» و « اشرف غنی» محسوب می‌شد چند ماه قبل از مرگش توسط رئیس جمهور افغانستان به عنوان رئیس شورای عالی صلح این کشور انتخاب شد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان آصف شنیوری موجود است.