دلو 05, 1395 16:00 Asia/Kabul
  • افغانستان و ازبکستان 5 سند همکاری امضا کردند

وزیران خارجه افغانستان و ازبکستان 5 سند همکاری را در زمینه های مبارزه با مواد مخدر، همکاری های حمل و نقل و جاده ای، امنیتی، نقشه برداری و همکاری های دیپلماتیک امضا کردند.

به گزارش ایرنا، این اسناد را «صلاح الدین ربانی» وزیر خارجه افغانستان و «عبدالعزیز کاملوف» همتای ازبک وی روز سه شنبه در حضور رئیس جمهوری افغانستان امضا کردند.

دو طرف هنگام امضای این اسناد بر عزم قوی رهبران دو کشور مبنی بر گشودن فصل جدید در روابط دوستانه میان افغانستان و ازبکستان تاکید کردند و نحوه همکاری‌ ها در بخش های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، تجارتی و فرهنگی را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر امور خارجه افغانستان در مراسم امضای این اسناد، از مشترکات عمیق و دیرینه دو کشور یادآوری کرد و گفت: گسترش همکاری ‌ها با ازبکستان در بخش مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر تهدیدات مشترک امنیتی، حمل و نقل و جاده ای، تجارتی، و مبادلات فرهنگی، از اولویت ‌های همکاری‌های منطقه ای سیاست خارجی دولت افغانستان است.

ربانی همچنین خواهان فراهم شدن فرصت های بیشتر در انتقال اموال بازرگانان افغانستان از مسیر ازبکستان به سایر کشورها شد و امضای موافقتنامه دو جانبه را در عرصه تجارت و ترانزیت با دولت ازبکستان، یک ضرورت دانست.

 عبدالعزیز کاملوف نیز بر اراده قوی و صادقانه دولت آن کشور برای تحکیم مناسبات دوستانه و گسترش همکاری ها با افغانستان در همه عرصه های مورد علاقه دو طرف، به ویژه همکاری در راستای تحکیم صلح و ثبات در منطقه، اجرای طرح های زیربنایی اقتصادی مانند خطوط آهن، انتقال انرژی و گسترش مناسبات فرهنگی، تاکید کرد.

کلیدواژه