دلو 06, 1395 15:13 Asia/Kabul

رئیس جمهوری افغانستان در دیدار با وزیر امور خارجه ازبکستان با بیان اینکه سرنوشت افغانستان و ازبکستان به هم گره خورده است، گفت: افغانستان و ازبکستان دارای منافع مشترک هستند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،«محمداشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان گفت: ازبکستان در بخش جاده‌سازی دارای تجارب و ظرفیت‎های خوبی است و افغانستان علاقه‏‌مند است روابط دو کشور، به ویژه در عرصه‌های امنیتی، اقتصادی، انکشاف خطوط آهن، زیرساخت‌ها افزایش تجارت و آموزش‌های تخنیکی تقویت شود.

وی با اشاره به عمق روابط بیشتر با ازبکستان گفت: امنیت ازبکستان، امنیت افغانستان است و تروریسم که تهدید مشترک است و مرز نمی‎شناسد، باید علیه آن مبارزه به طور مشترک صورت گیرد.

رئیس جمهور افغانستان خطاب به وزیر خارجه ازبکستان گفت: ما در افغانستان با گروه‎های مبارزه می‎کنیم که علیه منافع شما می‎جنگند، سیاست ما با کشورهای منطقه، سیاست دولت محور است.

اشرف غنی گفت: افغانستان و ازبکستان دارای فرهنگ مشترک هستند که تجلی آن در فرهنگ تاریخی و صنایع دستی ۲ کشور به خوبی نمایان است.

رئیس جمهور افغانستان در این دیدار خاطرنشان کرد: سرنوشت افغانستان و ازبکستان با هم گره خورده است، ما منافع مشترک داریم و مصمم هستیم این روابط گسترش یابد.

اشرف غنی در پایان با بیان اینکه افغانستان آینده درخشانی دارد، خاطرنشان کرد: افغانستان و ازبکستان در همه عرصه‎ها به‏ خصوص در برابر تهدیدها و تروریسم به طور مبارزه خواهند کرد.

این در حالیست که پیش از این صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان نیز با عبدالعزیز کاملوف وزیر امور خارجه ازبکستان بر گسترش همکاری میان دو کشور تاکید کرده بودند.

در این ملاقات، طرفین بر عزم قوی رهبری دو کشور برای گشودن فصل جدیدی در روابط دوستانه و همکاری های دوجانبه میان افغانستان و ازبکستان تأکید ورزیده و همکاری ها در عرصه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، تجارتی و فرهنگی را به گونه همه جانبه به بحث و بررسی گرفتند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان نوروزی موجود است.

 

کلیدواژه