دیده‌بان حقوق بشر: استفاده نظامی از مدارس در افغانستان کنار گذاشته شود
(last modified 1395-11-06T13:22:23+00:00 )
دلو 06, 1395 17:52 Asia/Kabul
  • دیده‌بان حقوق بشر: استفاده نظامی از مدارس در افغانستان کنار گذاشته شود

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: کمک کنندگان باید به دولت افغانستان فشار بیاورند تا استفاده نظامی از مدارس حتی در مناطق درگیر کنار گذاشته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس،استفاده نظامی از مدارس در مواقع جنگی از معضلاتی بوده است که باعث شده بسیاری از کودکان افغانستان نتوانند به تحصیل ادامه دهند.

طبق تحقیقات دیده‌بان حقوق بشر، در طول ۲۰۱۶ بسیاری از مدارس توسط نیروهای نظامی افغانستان بعنوان پایگاهی علیه مخالفان استفاده می‌شد و به رغم دستور مقامات کابل برای خروج از مدارس فرماندهان از این دستور سرپیچی کرده و از مدارس خارج نشدند.

استفاده نظامی از مدارس آنها را به هدفهای قابل حمله تبدیل می‌کند و معلمان و دانش آموزان را در خطر کشته شدن قرار می‌دهد. حتی اگر این اتفاق رخ ندهد، استفاده نظامی از مدارس به امور آموزش کودکان آسیب وارد می‌کند. 

در ادامه این گزارش آمده است: در کنفرانس بروکسل کمک کننده‌های خارجی مبلغ ۱۵ میلیارد دلار برای کمک به افغانستان تصویب کردند. و در مقابل اشرف غنی قول داده است که اصلاحاتی را درمورد فساد،‌مباحث اقتصادی و حقوق بشر بویژه حقوق زنان انجام دهد.

همچنین کمک‌کنندگان در این کنفرانس از افغانستان درخواست کردند تا قدمهای لازم برای افزایش دسترسی کودکان بخصوص دختران به تحصیل را فراهم آوردند،‌ اما در مورد عدم استفاده نظامی از مدارس توسط نیروهای امنیتی حرفی زده نشده است.

دیده‌بان حقوق بشر در پایان می‌نویسد: کشورهای کمک‌کننده باید از دولت افغانستان بخواهند که به عدم استفاده نظامی توسط نیروهای امنیتی از مدارسی که تحت نظر کشورهای کمک کننده است،‌ متهعد باشد.

کلیدواژه