رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی : وحدت در صفوف مجاهدین و اصلاح ساختار نظام، باعث بقای افغانستان است / از مجاهدین حمایت میکنیم
(last modified 1395-11-07T14:12:06+00:00 )
دلو 07, 1395 18:42 Asia/Kabul

​​​​​​​به گزارش خبرنگار رادیو دری، دکتر عبدالله عبدالله امروز در مراسم یادبود بیستم و هشتمین سالگرد قتل عام مردم سالنگ توسط ارتش سرخ شوروی سابق که در شمال کابل پایتخت افغانستان برگزار شد ، اطمینان داد که از وحدت و یکپارچگی مجاهدین به رهبری صلاح الدین ربانی حمایت میکند.

دکتر عبدالله عبدالله ضمن آنکه نقش مجاهدین را در شکست ارتش سرخ شوروی ستود، نصریح کرد، جمعیت اسلامی به رهبری صلاح الدین ربانی، وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کند و ما نیز برای این امر تلاش خواهیم کرد.

محمد یونس قانونی معاون سابق رئیس جمهور افغانستان نیز در این مراسم با اشاره به عملکرد ارتش سرخ شوروی سابق ، آن را جنایات نابخشودنی خواند و افزود، هنوز سران جهاد اسلامی در افغانستان متحد نشده اند و برنامه و استراتژی در راس اقدامات آنان وجود ندارد و این عامل در کنار عوامل بیرونی برای عدم وحدت مجاهدان در افغانستان کافی است.

وی درباره شرایط امروز افغانستان گفت، درسی که امروز از حوادث گذشته میتوان گرفت این است که عده ای با زبان و ولایت در میان مجاهدان و مردم توطئه و نفاق و نفرت را ترویج میکنند که این امر تنها به نفع سازمانهای اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای خارجی است.

رئیس سابق پاردلمان افغانستان تاکید کرد شاید ده ها دلیل برای اختلاف بین بزرگان مجاهدین در افغانستان وجود داشته باشد اما مهمترین دلیل عدم اتحاد آنان،  وجود عناصر متملق بین بزرگان جمعیت اسلامی و اطراف خودمان است که به خاطر مناقع خود، بین بزرگان مقاومت اختلاف ایجاد میکنند.

وی در خصوص انتخابات آینده در افغانستان ( انتخابات پارلمانی) خطاب به روئسای حکومت وحدت ملی این کشور  و کمیسیونهای دست اندر کار انتخابات گفت، در انتخابات آینده ، تجربه تلخ گذشته را تکرار نکنیم.

او گفت ، تقلب، بنیاد وحدت و همبستگی افغانستان را خشکاند و برای جلوگیری از این تجربه لازم است که سیستم انتخابات آینده الکترونیکی شود تا جلوی دسایس گرفته شود.

قانونی تغییر در ساختار قدرت در فانون اساسی را یکی از نیارهای جدی و امر مهم دانست و گفت  این امر برای وحدت ملی نباید فراموش شود.

محمد یونس قانونی افزود،اگر در ساختار نظام متمرکز ریاستی  افغانستان تغییری صورت نگیرد با انتخابات نیز مشکلی حل نمی شود و مردم میخواهند همانطور که قدرت را ایجاد کرده اند در آن سهم داشته باشند.

او گفت باید بخشی از صلاحیتها به ولایات منتقل شود و مردم از طریق مشارکت، در رفاه خود شرکت داشته باشند.

در این مراسم صدها تن از مردم و مجاهدین شرکت داشتند.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان قریشی موجود است.