دلو 09, 1395 19:16 Asia/Kabul
  • مرتضوی: تاکنون تصمیمی درخصوص رئیس دارالانشای کمیسیون انتخابات گرفته نشده است

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت: ارزیابی‌ها در مورد نامزدان پیشنهاد شده بخاطر احراز ریاست دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات جریان دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس،دولت می‌گوید که تاکنون در مورد انتخاب رییس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، تصمیم نهایی گرفته نشده اما نهادهای انتخاباتی، زمانگیر شدن این روند را باعث افزایش بی‌اعتمادی و تاخیر در برگزاری روند انتخابات می‌دانند.

کمیسیون مستقل انتخابات، حدود 2 هفته قبل فهرست 3 تن از جمله «احمدالله ارچیوال»، «امام محمد وریماچ» و «پوپل حبیبی» را به منظور احراز کرسی دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات به ریاست جمهوری افغانستان سپرده است.

«شاه حسین مرتضوی» معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به خبرگزاری پژواک گفت: ارزیابی‌ها در مورد نامزدان پیشنهاد شده بخاطر احراز ریاست دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات جریان دارد.

وی افزود: درخصوص این 3 نامزد، گفت‌وگوها میان دولت و کمیسیون مستقل انتخابات نیز جریان دارد اما تاکنون در مورد آنان تصمیم نهایی گرفته نشده است.

اما «امید میثم» معاون سخنگوی ریاست اجرایی دولت، به پژواک گفت که تاکنون فهرست نامزدان ریاست دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، به ریاست اجرایی حکومت نرسیده است.

وى ابراز امیدوارى کرد که در اسرع وقت افراد واجد شرایط براى احراز این پست معرفی شوند.

مثیم با بیان اینکه پست ریاست دارالانشاى کمیسیون مستقل انتخابات، یک موضوع مهم و ملی است، افزود که انتخاب یک فرد دراین پست، به مشورت و زمان بیشتری نیاز دارد.

به گفته وی، کمیسیون‌های انتخاباتی، از استقلال کامل برخوردارند اما هیچ نهاد حکومتی به خود حق نمی‌دهد که در امور آنها مداخله کند و اکنون نیز تمام تلاش‌ها بر این است که این کمیسیون‌ها کارهاى خود را به شکل مستقلی به پیش ببرند.

امید میثم گفت: افزون بر اینکه ریاست اجرایی در امور کمیسیون‌های انتخاباتى مداخله نمی‌کند، به هیچ کسی نیز اجازه مداخله در امور کمیسیون‌ها را نمی‌دهد.

درحالیکه برخى رسانه‌ها از رد نامزدى 3 فرد پیشنهاد شده براى ریاست دارالانشاى کمیسیون مستقل انتخابات گزارش داده‌اند، اما احمدالله ارچی وال یک تن از نامزدان ریاست دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، از رد شدنش از سوی ریاست جمهوری اظهار بی‌خبری کرد و گفت: تاکنون رسماً از سوی ریاست جمهوری و ریاست اجرایی، چیزی منتشر نشده است.

کلیدواژه