دلو 11, 1395 08:55 Asia/Kabul
  • تسریع روند مبارزه با فساد در افغانستان

عضو دادگاه عالی افغانستان گفت: با افتتاح مقر اصلی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرائم سنگین در کابل، روند مبارزه با فساد در این کشور تسریع می شود.

به گزارش ایرنا، "عبدالقادر عدالت خواه" روز یکشنبه در مراسم افتتاح این مقر گفت: ساختمان مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد با کمک مالی یک و نیم میلیون پوندی انگلیس درمدت 6 ماه ساخته شده است.

"عبدالقادر عدالت خواه" افزود: فعالیت مرکز عدلی و قضایی در 23 اوت 2016 زیر نظر دادگاه عالی افغانستان آغاز شده و تاکنون به چند پرونده بزرگ فساد رسیدگی و چند نفر از مفسدان اقتصادی افغانستان را محاکمه کرده است.

"دومینیک جیرمی" سفیر انگلیس در کابل نیز در این مراسم گفت: ساختمان مرکز قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری، به تدابیر شدید امنیتی مجهز شده تا امکان مداخله نهادها و دستگاه های دیگر در آن میسر نباشد.

اظهارات این مقام افغان درباره کمک مالی انگلیس در ساخت مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد در کابل در حالی است که گزارش های متعددی درباره دخالت نیروهای خارجی و کشورهای کمک کننده به افغانستان از جمله انگلیس در حیف و میل کمک های مالی ارائه شده به افغانستان وافزایش فساد در این کشور منتشر شده است.

سازمان شفافیت بین المللی در تازه ترین گزارش رتبه بندی فساد در کشورهای جهان، افغانستان را با کسب 15 امتیاز در رتبه 8 قرار داده است.

این کشور در سال 2015 با کسب 11 امتیاز در ردیف چهارمین کشور فاسد جهان معرفی شده بود.

در گزارش سازمان شفافیت بین المللی آمده است که افغانستان بیش از 50 درصد تعهد خود را برای کاهش فساد و ایجاد تغییرات در زندگی مردم انجام داده است و راه اندازی مرکز قضائی ویژه مبارزه با فساد و رسیدگی به پرونده های سنگین، از مصادیق اقدامات موفقیت آمیز آن به شمار می رود.

 

کلیدواژه