دلو 11, 1395 23:37 Asia/Kabul
  • گزارش سازمان اطلاعات پاکستان درباره نفوذ جنبش متحده قومی در افغانستان

سازمان اطلاعات پاکستان در گزارشی اعلام کرد،جنبش متحده قومی این کشور درصدد آغاز فعالیت در افغانستان است و نمایندگانی را به استان پروان اعزام کرده است .

در گزارش سازمان اطلاعات پاکستان آمده است ، جنبش متحده قومی با لشکر‌ جهنگوی ، تحریک طالبان پاکستان شاخه ملا‌فضل‌الله و داعش همکاری می‌کند ، بنابراین فعالیت این حزب در افغانستان فقط جنبه سیاسی ندارد .

طبق این گزارش ، برنامه‌ریزی جنبش متحده قومی‌ برای فعالیت در افغانستان حدود 6 ماه قبل با شروع اختلاف شدید با ارتش پاکستان آغاز شد. هدف جنبش متحده قومی پاکستان از همکاری با گروه‌های تروریستی این است که آنها مسئولیت عملیات‌ در افغانستان و پاکستان را به عهده بگیرند تا سازمان‌ های امنیتی گمراه شوند. گزارش بی سابقه سازمان اطلاعات پاکستان مبنی بر متهم کردن جنبش متحده قومی به همکاری با گروه های تروریستی در افغانستان و پاکستان ،  نشانه دیگری از برهم خوردن مناسبات ارتش پاکستان با جنبش متحده قومی در ماههای اخیر  است.

سخنان ضد پاکستانی چند ماه پیش الطاف حسین رئیس جنبش متحده قومی پاکستان که در لندن زندگی می کند ، واکنش  منفی مردم و محافل سیاسی و رسانه ای این کشور را برانگیخت و سبب شد روابط این گروه سیاسی با ارتش پاکستان مخدوش شود.

جنبش متحده قومی که پایگاه اجتماعی قابل توجهی در شهر کراچی مرکز ایالت سند پاکستان دارد ، به مشارکت در خشونت های سال های اخیر کراچی متهم است.

به همین دلیل در سالهای اخیر بارها شماری از اعضای ارشد و طرفداران جنبش متحده قومی در کراچی بازداشت شدند  .

این برخورد پس از اظهارات ضد پاکستانی الطاف حسین افزایش یافت و دفاتر این حزب در مرکز ایالت سند و دیگر شهرهای این ایالت ، توسط ارتش تعطیل شد. الطاف حسین در سخنان اخیرش ، پاکستان را ریشه تروریسم خواند و این مسئله موجب شد نمایندگان این حزب در پارلمان هم از وی حمایت نکنند. دادگاه ویژه مبارزه با تروریسم پاکستان نیز همزمان با این اظهارات تند ، دستور بازداشت الطاف حسین را به اتهام ارتکاب جرائم امنیتی و همچنین جاسوسی برای هند صادر کرد. این شرایط موجب شد تا برخی اعضای ارشد جنبش متحده قومی با هدف اعلام برائت از الطاف حسین ، از این حزب جدا شوند و درصدد  تشکیل گروه جدید سیاسی خبر بدهند. مصطفی کمال از اعضای سابق حزب جنبش متحده قومی پس از جدایی از این گروه، حزب "پاک سرزمین " را تاسیس کرد.

گزارش سازمان اطلاعات پاکستان درباره نفود جنبش متحده قومی در افغانستان و همکاری با گروه های تروریستی ، به منزله کمک به روند انحلال قطعی این جنبش از طریق واگرایی درونی است.

البته سازمان اطلاعات پاکستان می تواند از طریق وزارت کشور ، زمینه انحلال قانونی این گروه را مهیا کند. حذف جنبش متحده قومی برای حزب حاکم مسلم لیگ نواز هم برای انتخابات سال 2018 خوشایند خواهد بود. به نظر می رسد،سازمان اطلاعات پاکستان تلاش کرده با طرح برنامه نفوذ جنبش متحده قومی در پاکستان ضمن توجیه فشارهای امنیتی برای کنترل این گروه ، به افغانستان نیز پیام بدهد که با  سناریو سازی برای به خطر انداختن امنیت در افغانستان ، حتی از سوی گروه های پاکستانی مقابله می کند.

کلیدواژه