سفر عبدا... عبدا... به مناطق جنوبی افغانستان
(last modified 1395-11-13T07:43:06+00:00 )
دلو 13, 1395 12:13 Asia/Kabul
  • سفر عبدا... عبدا... به مناطق جنوبی افغانستان

 «عبدالله عبدالله» رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در  سفر به ولایات هلمند و قندهار با نظامیان و همچنین تجار این مناطق دیدار و گفتگو کرد .

 وی در ولایت  هلمند ضمن تاکید براینکه دولت وحدت ملی با تمامی امکانات از نیروهای امنیتی و ارتش در برابر دشمنان افغانستان حمایت می کند از آنان خواست پیش از فصل بهار، طالبان را در این استان سرکوب کنند.

عبدالله عبدالله  در دیدار با بازرگانان ولایت قندهار هم گفت  دولت وحدت ملی متعهد است  ضمن افزایش حمایت از بخش خصوصی ، مشکلاتشان را نیز حل کند. وی به منظور بررسی مشکلات بازرگانان ولایت قندهار، نشست مشترکی را با  بازرگانان و مقامات ادارات دولتی برگزار کرد  .هلمند و قندهار از ولایات مهم در جنوب غربی افغانستان ،از نظر قومی پشتون نشین هستند.

از اینرو سفر عبدا... عبدا... رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان که تاجیک محسوب میشود به ولایات هلمند و قندهار ،حامل این پیام روشن برای پشتونها و همه اقوام افغانستان است که دولت وحدت ملی بدون هیچ گونه تعصب قومی، نگاه ملی به مشکلات و مسایل افغانستان دارد .

این موضوع با توجه به طرح برخی شایعات ، که عبدا... عبدا... را به قوم گرایی تاجیک در دولت متهم می کنند با اهمیت تلقی می شود.

علاوه براین ، سفر وی به هلمند و قندهار از آنجهت مهم است که این دو شهر با دو مشکل مهم و اساسی  روبروهستند که توجه جدی دولت وحدت ملی را برای حل آنها می طلبد. ولایت هلمند اکنون با تهدیدات شدید امنیتی از سوی طالبان روبرو است .این ولایت بالاترین آمار تولید مواد مخدر حدود 60 درصد را به خود اختصاص داده است و طالبان می کوشد با تسلط براین ولایت ،آنرا به منبع مالی خود تبدیل و شورای کویته را نیز به هلمند منتقل کند. ولایت قندهار وضعیت متفاوت تری در مقایسه با ولایت هلمند دارد.

قندهار پایگاه اجتماعی طالبان بوده و این گروه کمتر اقدام به ناامنی در این ولایت می کند.

از اینرو ولایت قندهار از امنیت نسبی برخوردار است که امکان اجرای برنامه های اقتصادی و فعالیتهای بازرگانی را فراهم می کند.

سفر عبدا... عبدا... به قندهار پس از سفر سال گذشته محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به این ولایت نشان می دهد که دولت وحدت ملی به مشکلات قندهار نگاه ملی دارد و تلاش می کند مشکلات تجار و صاحبان صنایع را حل کند. پارک صنعتی قندهار از جمله مهمترین مراکز صنعتی افغانستان است که شرکتهای تولیدی مستقر در آن ،با مشکلات متعددی برای تولید روبرو هستند.

تجار قندهار هم که نقش مهمی در مبادلات تجاری افغانستان دارند با مشکلاتی در زمینه حمل و نقل ، مبادلات بانکی و امنیت کالا روبرو هستند .از اینرو حل مشکلات صنایع تولیدی و رفع موانع تجاری نه تنها به کاهش بیکاری در قندهار کمک می کند بلکه موجب میشود شبه نظامیان از جمله طالبان نتوانند جوانان بیکار را جذب کنند. 

این واقعیت ها نشان می دهند ،اولویت برنامه های دولت وحدت ملی افغانستان سرکوب طالبان  است .با این حال به رغم استقرار 35 هزار نیروی نظامی در ولایت هلمند به گفته اعضای شورای ولایتی قندهار هماهنگی لازم میان این نیروها  وجود ندارد و آنها را در برابر طالبان آسیب پذیر کرده است .علاوه براین تشدید ناامنی در هلمند بسیاری از ساکنان آن بخصوص زنان و کودکان و افراد سالخورده را با مشکلات متعدد حتی آوارگی مواجه کرده است که نیازمند توجه بیش از پیش دولت وحدت ملی است .از اینرو آنان امیدوارند  سفر عبدا... عبدا... به عنوان رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی  به حل مشکلاتشان کمک کند.

کلیدواژه