بازداشت صدیق افغان ریاضیدان و فیلسوف افغانستان
(last modified Thu, 02 Feb 2017 04:45:35 GMT )
دلو 14, 1395 09:15 Asia/Kabul

صدیق افغان ریاضیدان و فیلسوف شناخته شده افغانستان که چند روز پیش علیه پیمان امنیتی افغانستان با امریکا اعتراض کرده بود بازداشت و در بند است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، محمد صدیق افغان ریاضیدان و فیلسوف شناخته شده افغانستان یکبار دیگر دست به اعتراض مدنی تک نفری مبنی بر آنچه وی عملی نشدن پیمان امنیتی افغانستان با امریکا، و اسلامی نبودن نشرات رسانه های کشور میداند زده و جاده وزارت امور خارجه کشور را به روز سه شنبه 28 ماه جدی برای مدت کوتاهی بسته بود و سپس از سوی پولیس کابل بازداشت شده و اکنون نیز در بند میباشد.

مجتبی ناصری یکی از بستگان آقای افغان میگوید که از بهر عملی‌نشدن تعهدات حکومت و جامعۀ جهانی، آقای افغان دست به اعتراض زد و از سوی پولیس بازداشت شده است.

بازداشت آقای افغان ریاضی دان و فیلسوف کشور واکنش های را نیز از سوی مردم ، فعالان مدنی ، سیاسی و حقوقی به همراه داشته است.

 آنها با انتقاد از این عمل توهین آمیز پولیس کابل میگویند که اعتراض مدنی حق هر شهروند افغانستان است و معترضان نباید با چنین واکنشی روبرو شوند.

عبدل الحفیظ روحانی مشاور آقای افغان ، زندانی شدن این فیلسوف کشور را شرم آور خوانده و می افزاید که جای دانشمندان در پشت میله های زندان نیست.

بنابر ماده 36 قانون اساسی کشور "اتباع افغانستان حق دارند که برای تأمین مقاصد جایز و صلح‌آمیز، بدون ‌حمل سلاح، طبق قانون اجتماع تظاهرات، نمایند.

با این حال آصف آشنا، کارشناس امور سیاسی به این باور است که در درون حکومت، تمرین استبداد و خودکامه‌گی راه انداخته‌ شده و به حقوق مدنی و سیاسی شهروندان افغانستان، احترام گذاشته نمی شود.

محمد صدیق افغان ریاضی دان و فیلسوف مشهور کشور بار ها از آنچه که وی ضعف و ناکاریی دولت میداند دست به اعتراض زده و خواهان رسیدگی جدی دولت در زمینه حل بحران های کشور گردیده است.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان نوروزی موجود است.