معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی/ روابط ایران و افغانستان خوب و رو به بهبودی است
(last modified 1395-11-14T08:19:06+00:00 )
دلو 14, 1395 12:49 Asia/Kabul

معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار رادیو دری گفت، تعاملات ایران و افغانستان در همه زمینه ها به ویژه تعاملات اقتصادی رو به بهبودی است.

سید جواد حسینی افزود ،روابط این دو کشور ریشه در فرهنگ مشترک ،کهن و غنی دارد که نتیجه آن تولید فضیلت، عدالت و انصاف است.

وی افزود، مشترکات فرهنگی که باعث ایجاد احساس همبستگی دو ملت ایران و افغانستان شده است، علت اصلی امنیت در مناطق مرزی دو کشور است.

 معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی با اشاره به سفر اخیر خود به شهرستان تایباد و دیدار از منطقه اقتصادی دوغارون در مرز مشترک دو کشور ایران و افغانستان گفت،با افزایش چشمگیر فعالیت اقصادی تجار دو کشور هم اکنون بیش از 1500 کامیون افغان در این منطقه برای انتقال کالاهای صادراتی ایران به افغانستان تردد میکنند و رونق اقتصادی در این منطقه یاعث ارتقای سطح رفاه ساکنان مرزهای دو کشور شده است و می توان گفت منطقه دوغارون،ارتقای معیشت را به ساکنان مرزی دو کشور هدیه کرده است.

مدیر کل سابق آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد که با تعامل استانداری و اداره کل آموزش و پروش خراسان رضوی بیش از 11 هزار نفر از اتباع افغان در مشهد مقدس که فاقد سند هویتی بودند امسال در مداس ثبت نام شدند که در مجموع 71 هزار دانش آموز و 5 هزار دانشجوی افغان در خراسان رضوی تحصیل میکنند که از حدمات آموزشی و رفاهی همچون هوطنان ایرانی مان برخوردارند.

سید جواد حسینی اتخاب مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را فرصتی بی نظیر برای اتباع سایر کشورها به ویژه اتباع افغانستان در این شهر عنوان کرد و افزود، ایجاد فرصتهای شغلی مناسب از مهمترین برایندهای این اتفاق بزرگ است.

حسینی اضافه کرد،در مشهد مقدس برای نزدیک به 49 هزار نفر از برادران مهاجرافغان فرصت اشتغال رسمی مطلوب ایجاد شده است . 32 هزار نفر از این اتباع  نیز مشمول طرح بیمه سلامت هستند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی در پایان گفت،روابط دو کشور برادرو همسایه ایران و افغانستان میتواند الهام بخش روابط متعادل و متقابل کشورهای منطقه باشد و سایر کشورها می توانند از آن به عنوان الگوی روابط  خوب بین المللی استفاده کنند.