انتقاد از انتخاب یکجانبه رئیس جدید شورایعالی صلح افغانستان
(last modified 1395-11-15T17:32:30+00:00 )
دلو 15, 1395 22:02 Asia/Kabul
  • انتقاد از انتخاب یکجانبه رئیس جدید شورایعالی صلح افغانستان

​​عطا رحمان سلیم معاون شورایعالی صلح افغانستان از مشورت نکردن دولت با اعضای این نهاد برای انتخاب رئیس جدید این شورا انتقاد کرد.

به گفته عطا رحمان سلیم ،  دولت کابل با اعضای شورای صلح مشورت نکرده و به همین دلیل روند انتخاب رئیس جدید شورایعالی صلح  پیشرفتی نداشته است . پیرسید احمد گیلانی  رئیس فقید شورای عالی صلح افغانستان و رهبر حزب محاذ ملی دو هفته پیش به علت حمله قلبی در بیمارستان کابل در 84 سالگی درگذشت. مرگ گیلانی موجب شد باردیگربرخی محافل و شخصیت های سیاسی در افغانستان به مسئله کارآمدی شورای عالی صلح در اجرای برنامه آشتی ملی در این کشور توجه کنند. نعمت‌الله غفاری معاون دوم مجلس نمایندگان افغانستان گفته بود به دلیل دستاوردهای ناچیز شورای عالی صلح این کشور،بهتر است  این شورا منحل شود . 

با توجه به اینکه صلح ، بزرگترین مطالبه ملی در افغانستان در دهه های اخیر است ، پیشنهاد انحلال شورای عالی صلح از سوی معاون دوم پارلمان این کشور با انتقادهایی مواجه شد. شورای عالی صلح افغانستان  در ترغیب طالبان برای پیوستن به روند صلح موفق نبوده است . البته امضای توافقنامه صلح بین دولت کابل و حزب اسلامی این کشور به رهبری گلبدین حکمتیار ، نتیجه تلاش های این شورا است و محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز آن را میراث ماندگار گیلانی رئیس فقید این شورا خوانده است.

با توجه به انتظار ملت و دولت افغانستان از شورای عالی صلح برای اتخاذ راهی برای ایجاد انگیزه در گروه طالبان به منظور ورود به روند صلح این کشور و محقق نشدن این مطالبه ، مسئله تجدید نظر و اصلاح در ساختار این شورا پس از مرگ گیلانی مورد توجه قرار گرفته است. اگر چه مطرح کنندگان ضرورت اصلاح در ساختار شورای عالی صلح افغانستان پیشنهادی برای این مسئله ارائه نکرده اند،اما هدف آنان خروج این شورا از بن بست ناکارآمدی در مواجهه با پرونده گفتگوهای صلح با گروه طالبان است.

پس از مرگ گیلانی علاوه بر موضوع کارآیی شورای عالی صلح افغانستان که در کانون توجه محافل مختلف دراین کشور قرار گرفته ، انتخاب رئیس جدید این نهاد به سوژه ای مهم در افغانستان تبدیل شده است. انتشار برخی گزارش ها درباره احتمال انتصاب حامد گیلانی فرزند پیرسید احمد گیلانی به ریاست جدید شورای عالی صلح افغانستان،با مخالفت برخی گروه ها و شخصیت های سیاسی این کشور از جمله مقامات سابق ائتلاف شمال مواجه است. با توجه به این که پس از مرگ برهان الدین ربانی رئیس اسبق شورای عالی صلح  در حمله ای تروریستی ، فرزندش جانشین او شد ، ممکن است ای رویه در مورد فرزند گیلانی هم تکرار بشود. اگر در انتصاب رئیس جدید شورای عالی صلح افغانستان ، پیوندهای خانوادگی بیش از شایسنگی های فردی مد نظر قرار بگیرد،ممکن است این شورا همچنان در چرخه ناکارآمدی گرفتار بماند.

 

کلیدواژه