دلو 16, 1395 11:49 Asia/Kabul
  • نهادهای ناظر: بی‌طرفی کمیسیون انتخابات در افغانستان زیر سؤال است

نهادهای ناظر انتخابات هشدار می‌دهند که کم‌توجهی به گزینش رییس دبیرخانه باعث تأخیر در برگذاری انتخابات شورای ملی و شوراهای ولسوالی‌ها خواهد شد.

به گزارش رادیو دری به نقل از طلوع نیوز، نهادهای ناظر انتخابات خاموشی حکومت را در حل جنجال‌ها بر سر گزینش رییس دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات پرسش‌برانگیز می‌دانند.

این نهاد‌ها می‌گویند که ردشدن سه نامزد دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات از سوی حکومت، بی‌طرفی کار این کمیسیون را زیر پرسش برده‌است.

نهادهای ناظر انتخابات هشدار می‌دهند که کم‌توجهی به گزینش رییس دبیرخانه باعث تأخیر در برگذاری انتخابات شورای ملی و شوراهای ولسوالی‌ها خواهد شد.

تواب دانش، عضو هیئت رهبری اتحادیۀ حقوق‌دانان، می‌گوید: «اگر قرار باشد انتخابات افغانستان این‌گونه پیش برود، مردم در آینده انتظار شفافیت را نداشته باشند.»

گماشتن یک چهره غیر وابسته و حرفه‌یی، نخستین گام در کار برگشتاندن اعتماد از دست‌رفتۀ مردم به روند انتخابات و کمیسیون‌های انتخاباتی دانسته می‌شود، اما نهادهای ناظرانتخابات می‌گویند که رهبری جدید کمیسیون مستقل انتخابات نتوانستند در نخستین گام، اعتماد مرم را به این کمیسیون برگرداند.

کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت در این‌باره چیزی نمی‌گویند، اما سخنگوی ریاست اجرائیه روز پنج‌شنبه در نشست خبری بر آوردن اصلاحات در روند انتخابات تأکید کرد.

مجیب‌الرحمان رحیمی،‌ سخنگوی ریاست اجرائیه، گفته بود، «انتخابات آینده به دو هدف صورت می‌گیرد؛ انتخابات شورای ملی و شوراهای ولسوالی‌ها و هم‌چنان این انتخابات نماینده‌گان را به لویه جرگه می‌فرستد. بر این اساس باید دقت بیشتر در این انتخابات صورت گیرد.»

کمیسیون مستقل انتخابات سه‌هفته پیش امام‌ محمد وریماچ، عضو پیشین کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات، احمدالله ارچیوال، رییس آگاهی عامۀ این کمیسیون و نیز پوپل حبیبی را به حیث نامزدان برای ریاست دبیرخانۀ کمیسیون به رییس‌جمهور پیشنهاد کردند، اما رهبران حکومت این افراد را نپذیرفتند.