دلو 16, 1395 17:06 Asia/Kabul
  • نحوه ثبت‌نام مهاجرین در طرح «سرشماری اتباع افغانستانی غیرمجاز» اعلام شد

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیش از 3 میلیون نفر از اتباع افغانستانی مجاز و غیر مجاز در ایران زندگی می کنند، گفت: 3 گروه از این افراد در طرح سرشماری شرکت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس،نشست خبری «محمد عجمی» مدیر کل امور اتباع مهاجرین خارجی خراسان رضوی، پیرامون سرشماری اتباع افغانستانی مقیم ایران به ویژه خراسان رضوی ظهر امروز در مشهد برگزار شد.

«محمد عجمی» در ابتدا به طرح جدید سرشماری اتباع افغانستانی در ایران اشاره کرد و گفت: طرح سرشماری اتباع افغانستانی فاقد مدرک آغاز شده و بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی ایران باید اتباع افغانستانی غیر مجاز تعیین تکلیف شوند.

وی افزود: در این طرح فعلا 3 گروه، از افراد افغانستانی فاقد مدرک شناسایی و سرشماری خواهند شد.

عجمی خاطر نشان کرد: نخستین گروهی که ثبت‌نام می‌شوند، سرپرست و خانواده دانش آموزان فاقد مدرکی است که در سال تحصیلی جاری بر اساس فرمان رهبر ایران در مدارس ثبت نام شده‌اند و این افراد می‌توانند با مراجعه به دفاتر کفالت که قبلا از آنجا برگه تایید برای دانش‌آموز خود را دریافت کرده بودند، ثبت نام کنند.

وی تصریح کرد: در سال جاری 11 هزار دانش آموز فاقد مدرک در خراسان رضوی ثبت نام شده‌اند که خانواده‌های این دانش آموزان شناسایی و سرشماری خواهند شد.

مشاور والی خراسان رضوی در ادامه گفت: گروه دیگر از کسانی که می‌توانند در این سرشماری شرکت کنند، مردانی هستند که با زنان ایرانی ازدواج کرده و این افراد می‌توانند با ارائه عقدنامه عادی و اصل کارت ملی و شناسنامه همسر ایرانی خود، به اداره کل امور اتباع مهاجرین خارجی مراجعه و سپس در دفاتر کفالت ثبت نام کنند.

وی در خصوص کودکان حاصل از ازدواج مردان افغانستانی با زنان ایرانی نیز گفت: زنان ایرانی که تاکنون فرزندان آن‌ها تعیین تکلیف نشده‌اند می‌توانند با در دست داشتن گواهی تولد فرزند خود و یا در دست داشتن استشهاد محلی در این طرح فرزندان خود را ثبت نام کنند.

عجمی در مورد گروه سوم از افرادی که می‌توانند در طرح سرشماری شرکت کنند گفت: زوج‌های افغانستانی که یکی از آن‌ها دارای مدرک اقامت قانونی باشند نیز می‌توانند بعد از تائید سرکنسولگری افغانستان در مشهد با مراجعه به دفاتر کفالت در طرح سرشماری شرکت کنند.

وی در مورد اتباع افغانستانی که درولایت های ممنوعه زندگی می‌کنند نیز گفت: این گروه از افراد می‌توانند با مراجعه به استان‌های همجوار در این طرح شرکت و ثبت نام شوند.

عجمی در مورد نوع مدرکی که به افراد غیر مجاز داده خواهد شد گفت: تاکنون چیزی به ما اعلام نشده است که چه نوع مدرکی به این افراد داده خواهد شد و در این مرحله فقط افرادی که ذکر شد شناسایی خواهند شد و کد رهگیری و برگه ثبت نام را دریافت خواهند کرد که از اعتبار قانونی برخوردار بوده و این افراد دچار هیچ گونه مشکلی نخواهند شد.

وی در مورد زمان نوبت دهی این طرح نیز گفت: سامانه وزارت کشور ایران تا 25 دلو  باز خواهد بود و این افراد باید تا آن زمان برگه نوبت دهی خود را دریافت کنند.

مشاور والی خراسان رضوی در ادامه افزود: با توجه به اینکه بسیاری از اتباع افغانستانی در بخش‌های دور افتاده و روستاها زندگی می‌کنند، از رسانه‌های خبری به ویژه صدا و سیما تقاضا دارم که اطلاع رسانی لازم در این خصوص انجام شود.

وی در پایان یادآور شد در حال حاضر 3 میلیون و 200 هزار نفر از اتباع افغانستانی مجاز و غیر مجاز در ایران در ایران زندگی می‌کنند که 10 درصد از آن‌ها در خراسان رضوی مقیم هستند که 250 هزار نفر قانونی و 70 هزار نفر هم بصورت غیر مجاز سکونت دارند که در این مرحله اکثر این افراد فاقد مدرک شناسایی خواهند شد.

کلیدواژه