دلو 17, 1395 12:59 Asia/Kabul
  • نشست سران ارشد حزب جمعیت اسلامی افغانستان

سران ارشد حزب جمعیت اسلامی با هدف ایجاد اتحاد و رفع اختلافات درونی برای پیشبرد اهداف این حزب در کابل گرد هم آمدند.

دراین جلسه که به میزبانی صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان و رئیس حزب جمعیت برگزار شد، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی کابینه، محمد یونس قانونی، اسماعیل خان، عطا محمد نور، بسم الله محمدی، کلیم الله نقیبی معاون این حزب، ادیب فهیم، ستار مراد، امرالله صالح و چند تن دیگر حضور داشتند.

نشست سران حزب جمعیت اسلامی افغانستان در شرایطی برگزار شد که این حزب با اختلافات درونی گسترده ای مواجه است.طبق آنچه محافل رسانه ای افغانستان اعلام می کنند بیشترین تنش در اعضای ارشد این گروه،مربوط به عبدالله عبدالله رئیس اجرایی کابینه این کشور و عطا محمد نورسرپرست ولایت بلخ است که در ماه های گذشته به یکی از سوژه های رسانه ای در افغانستان تبدیل شده است.

مهمترین انتقاد عطا محمد نور از عبدالله  این است که رئیس اجرایی کابینه افغانستان طبق توافقنامه مربوط به تشکیل دولت وحدت ملی این کشور،نتوانسته سهم مورد انتظار حزب جمعیت اسلامی از مشارکت در قدرت سیاسی را تامین کند.  محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله پس از جنجالی شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال 1393،توافق کردند دولت ائتلافی در این کشور تشکیل دهند.

اعضای ارشد حزب جمعیت اسلامی افغانستان طبق توافقنامه سیاسی تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان انتظار داشتند،میزان تاثیر گذاری غنی و عبدالله در ساختار دولت مساوی باشد.از نظر هم حزبی های عبدالله در جمعیت اسلامی،رئیس اجرایی کابینه افغانستان نتوانسته سهم  مورد انتظار این گروه برای مشارکت در قدرت و تصمیمات کلان از جمله در انتصابات ملی و محلی را محقق کند.به همین دلیل است که عطا محمد نور،رئیس اجرایی کابینه را به ضعف و عدم توانایی برای پیشبرد اهداف حزب جمعیت اسلامی که بخشی از قدرت سیاسی در افغانستان را عهده دار است،متهم کرده است.این شرایط موجب شده تا عطا محمد نور در ماه های اخیر با رئیس جمهوری افغانستان درباره  لزوم افزایش سهم حزب جمعیت اسلامی افغانستان به رایزنی بپردازد.

آنگونه که عطا محمد نور اعلام کرده در اخرین ملاقات با رئیس جمهوری افغانستان وی پذیرفته  که  مسئولیت 15 ولایت ،15 سفارتخانه این کشور و 15 کرسی مجلس سنا به حزب جمعیت اسلامی افغانستان اختصاص پیدا کند.

 منتقدان عبدالله نگران آن بودند که ضعف وی در گرفتن سهم حزب جمعیت اسلامی از روند مشارکت در قدرت سیاسی در افغانستان موجب کاهش شمار هواداران این حزب می شود که موقعیت این گروه را در انتخابات آتی مجلس نمایندگان و ریاست جمهوری به مخاطره می اندازد. 

با توجه به آنکه عطا محمد نور امتیازات گرفته شده از اشرف غنی را یک پیروزی برای حزب جمعیت اسلامی معرفی کرده است،اما این شرایط جدید موقعیت سرپرست ولایت بلخ در ساختار قدرت در افغانستان و در معادلات در درون این حزب را تقویت خواهد کرد. این احتمال وجود دارد که با توجه امتیازاتی که عطا محمد نور از اشرف غنی برای حزب جمعیت اسلامی گرفته،وی در برنامه ای بلند پروازانه و البته با اتکا به تقویت موقعیت خود در رقابت با عبدالله در دردرون حزب،خود را برای نامزدی در انتخابات آتی ریاست جهوری آماده کند که قرار است در سال 1398 برگزار شود.      

 

کلیدواژه