دکتر جلیل رحیمی :مردم افغانستان شبیه ترین مردم جهان به ایرانی ها به لحاظ فرهنگ، دین ،آداب،رسوم و باورهای خود هستند
(last modified 1395-11-17T13:46:15+00:00 )
دلو 17, 1395 18:16 Asia/Kabul
  • دکتر جلیل رحیمی :مردم افغانستان شبیه ترین مردم جهان به ایرانی ها به لحاظ فرهنگ، دین ،آداب،رسوم و باورهای خود هستند

نماینده شهرستان تربت جام و تایباد در مجلس شوری اسلامی ایران و رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی ایران در افغانستان روز یکشنبه ضمن بازدید از صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی و رادیو دری برونمرزی جمهوری اسلامی ایران در مشهد مقدس، ضمن دیدار با کارکنان این رادیو در نشستی خبری با خبرنگار ما شرکت کرد.

دکتر جلیلی رحیمی جهان آباد در جواب سوال خبرنگار رادیو دری در باره سطح تعاملات بین مراکز دانشگاهی و تعاملات علمی دو کشور ایران و افغانستان گفت، مردم افغانستان شبیه ترین مردم جهان به ایرانی ها به لحاظ فرهنگ، دین ،آداب ،رسوم و باورهای خود،هستند .

وی افزود، دانشگاههای ایران در افغانستان فعالیت خوبی میکنند، دانشگاه آزاد اسلامی ایران واحد فعالی در کابل دارد که در رشته های مورد نیاز این کشور فعالیت میکند،جامعه المصطفی و دانشگاه پیام نور نیز در هرات و کابل فعال است که اتفاقاً استقبال خوبی هم از دانشگاههای ایران در افغانستان شده است.

دکتر رحیمی گفت،اینها همه علاوه بر حضور دانشجویان افغان در ایران است که به صورت بورسیه در ایران تحصیل می کنند.

 مردم ایران و افغانستان به دلیل اشتراکات فرهنگی و تاریخی و زبانی میتوانند به یکدیگر در حوزه آموزش عالی  کمک کنند.

نماینده شهرستان تربت جام و تایباد در مجلس شوری اسلامی ایران دلیل این موضوع را وجود اشتراکات تاریخی ، فرهنگی و زبانی دو ملت دانست.

او گفت،آموزش عالی میتواند فراتر از مرزهای سیاسی مرسوم بین دولتها و فراتر از سطح زندگی دو ملت ایران و افغانستان، این پیوند عمیق را بر قرار کند.

به گفته این عضو کمسیون حقوقی و قضائی مجلس  ،رابطه بین اذهانی،قویترین و پایدارترین نوع روابط بین ملتها است چرا که روابط سیاسی و اقتصادی با یک تصمیم قطع میشود در حالیکه روابط فکری، تاریخی و فرهنگی دو ملت را نمیشود بر اساس تصمیمات دولتها قطع کرد.

رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی ایران در افغانستان تصریح کرد، دهها هزار نفردانشجو افغان در ایران آموزش دیده اند و هم اکنون تبدیل به نیروهای کارامد در افغانستان شده اند که در روند توسعه این کشور تاثیرگذار بوده اند.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی ایران همچنین اضافه کرد، افغانستان امروز بالاترین میزان متخصص و نیروی تحصیل کرده را در بین همسایگان ایران دارد.

به اذعان دکتر رحیمی ، روحیه علم آموزی و دانش آموزی جوانان افغان به حدی است که در زمان حضور وی در این کشور برای تدریس ، جوانان این کشور از ساعت 5 صبح با توجه به شرایط خاص این کشور، در کلاس درس حاضر میشدند.

وی مشکلات اقتصادی دانشجویان افغان که علاقمند به فراگیری علم در افغانستان و ایران هستند را بزرگترین معضل ترویج دانش در بین جوانان این کشور عنوان کرد که باید مورد توجه مسوولان ایران و افغانستان قرار بگیرد.