دلو 17, 1395 23:23 Asia/Kabul

صدها تن از شهروندان هرات در اعتراض به افزایش موارد فساد اداری و مبارزه با آن روز یکشنبه در مقابل دفترکار والی هرات تظاهرات کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، معترضان ضمن به آتش کشیدن  مجسمه‌ی منسوب به فساد با حمل پلاکارت‌ها و شعارهایی از مسئولان دولتی خواستار پایان بخشیدن به فساد در ادارات دولتی شدند.

«شکریه مشعل کریمی» از اشتراک کنندگان این راهپیمایی اعتراضی، با اشاره بر اینکه فساد اداری عزت، آبرو و حیثیت مردم افغانستان را در جهان لکه دار کرده‌است، گفت، مردم افغانستان باید در برابر عاملان فساد به پا خیزند و نگذارند تا بیشتر از این حقوقشان پایمال شود.

وی که از وجود فساد اداری در تقریبا همه‌ بخش‌های دولتی به شدت خشمگین شده بود هشدار داد، اگر وضعیت به همین منوال به پیش برود دیگر هیچ‌ کسی نمی‌تواند حق خود را از ظالمی باز بستاند.

 «مسعود زیارت‌جاهی» از برگزار کننده‌گان این راهپیمایی، هدف از راه‌ اندازی این تظاهرات را، محکوم کردن رشوه ستانی، و مبارزه با عناصر فاسد در بدنه‌ دولت دانست، و گفت، دیگر صبر بس است و باید مردم خودشان وارد عمل شوند و جلو فساد در هر بخشی از ادارات دولتی که باشد را بگیرند.

زیارتجایی، در قدم اول برای به ثمر نشستن این اعتراضات و نتیجه دادن مبارزه علیه فساد اداری از مردم خواست تا به عاملان فساد در ادارات دولتی پول ندهند.

دراین تظاهرات شماری از اعضای شورای ولایتی نیز در کنار مردم شعارهای را برضد فساد سر داده وبه رشوه خواران هشدار دادند که اگر دست از فساد برندارند به زودی آنان را معرفی خواهند کرد.

«سید عظیم کبرزانی» مسئول کمیته‌ فرهنگی شورای ولایتی هرات،  تظاهرات مردم را هشداری برای فاسدان و رشوه خواران در این ولایت دانست و گفت، بر اساس تحقیقی که در مورد فساد در افغانستان انجام شده مردم این کشور در سال گذشته بیش از 3 میلیارد دالر رشوه پرداخت کرده اند.

وی از افشای اسامی افراد فاسد در ادارات دولتی هرات خود داری کرد اما گفت، اگر افراد فاسد که تا کنون اقدام به رشوه ستانی می‌کردند از این اقدام دست بر ندارند، در برنامه‌های بعدی که با حضور گسترده‌ی مردم در اعتراض به وجود فساد در هرات راه‌اندازی خواهد شد معرفی می‌شوند.

عضو شورای ولایتی هرات از خانواده‌ها خواست تا متوجه عملکرد فرزندانشان که کارمند دولت هستند، باشند و هرگاه این افراد بیش از حقوق ماهوار پول به دست می آورند از آنها بپرسند .

کبرزانی از دولت افغانستان نیز خواست تا عملا با پدیده‌ منفور فساد اداری مبارزه کند وافراد فاسد را به پنجه قانون بسپارد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.