دلو 19, 1395 23:45 Asia/Kabul
  • کنفرانس خبری وزیران خارجه روسیه و افغانستان

وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای افغان خود در مسکو ، اعلام کرد ممکن است مسکو مانند سوریه ، با آمریکا درباره افغانستان نیز به توافق برسد.

 سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان گفت،احتمال توافق مسکو با واشنگتن در افغانستان وجود دارد. البته لاوروف به  جزئیات این توافق احتمالی اشاره نکرد.   

وزیر خارجه افغانستان روز دوشنبه  برای دیدار با مقامات روسیه و گفت‌وگو در مورد مسائل مختلف از جمله مبارزه با تروریسم به مسکو سفر کرد. اظهار نظر وزیر خارجه روسیه درباره احتمال توافق مسکو با واشنگتن در افغانستان مانند آنچه در سوریه رخ داد، می تواند نشانه ای از برنامه مقامات کرملین برای ورود به جنگ علیه تروریست ها در افغانستان باشد ، البته از طریق  که ازنظر روس ها تامین کننده منافع آنان است.

توافق روسیه و آمریکا در سوریه ، فراهم کردن گذرگاهی برای خروج تروریست ها از این کشوربعد از آزاد سازی شهرحلب در دسامبر گذشته بود. منظور سرگئی لاوروف از توافق احتمالی با آمریکا در افغانستان،به حضور و نفوذ داعش در این کشور ارتباط دارد.

داعش که از حدود سه سال گذشته با نفوذ در شرق افغانستان به خصوص در استان ننگرهار درصدد تثبیت نفوذ خود و تبدیل کردن این کشور به پایگاهی منطقه ای است،برای روس ها نگران کننده توصیف شده است. دولت روسیه نگران آنست که با تداوم نفوذ و حضور داعش در افغانستان و خاستگاه عملیاتی این گروه در توسعه جغرافیای حضور خود در منطقه،داعش با ورود به کشورهای همسایه افغانستان که هم مرز با روسیه هستند،امنیت ملی این کشور را به طور جدی به مخاطره اندازند. به خصوص آنکه در برخی کشورهای همسایه افغانستان در منطقه آسیای مرکزی زمینه برای همکاری و حضور داعش وجود دارد.

به دلیل همین نگرانی است که وزیر خارجه روسیه در نشست خبری با همتای افغان خود بجای آنکه بر مناسبات مسکو و کابل و زمینه همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم تاکید کند،به همکاری احتمالی با آمریکا همانند آنچه که به گفته لاوروف در سوریه انجام شد،اشاره کرده است. از نظر دولت افغانستان هر گونه برنامه دیگر کشورها برای کمک به روند صلح و خاتمه جنگ در این کشور باید در چارجوب مدیریت دولت کابل انجام بشود. این نگرانی برای دولت افغانستان وجود دارد که هر گونه توافق احتمالی بین روسیه و آمریکا در خصوص تحولات افغانستان بدون مجوز کابل،به تضعیف حاکمیت ملی این کشور و همچنین تشدید بحران امنیتی منجر بشود.

پس از نشست سه جانبه چندی پیش مسکو درباره صلح در افغانستان با حضور نمایندگان روسیه ،چین و پاکستان و بدون دعوت از دولت افغانستان،نگرانی ها درباره مداخله خارجی در امور داخلی این کشور بشدت افزایش یافته است. موضع لاوروف درباره احتمال همکاری با آمریکا در افغانستان همانند سوریه بدون اینکه به نقش و جایگاه دولت کابل در این همکاری اشاره بشود،این احتمال را تقویت کرده که مسکو بنا به ملاحظات خود تنها منافع ملی روسیه را در نظر گرفته که این مسئله بر مناسبات مسکو و کابل تاثیر منفی می گذارد.

کلیدواژه