نخستین فضانورد افغانستانی در آلمان درگذشت
-
نخستین فضانورد افغانستانی در آلمان درگذشت
عبدالاحد مومند، نخستین فضانورد افغان، روز یکشنبه پس از یک دوره بیماری سرطان در ۶۷ سالگی در آلمان درگذشت.
به گزارش رادیو دری، عبدالاحد مومند، نخستین فضانورد افغان، روز یکشنبه پس از یک دوره بیماری سرطان در ۶۷ سالگی در آلمان درگذشت.
او در سنبله ۱۳۶۷ بهعنوان عضو مأموریت فضایی «سایوز تیام-۶» به ایستگاه فضایی میر سفر کرد و حدود ۹ روز را در فضا سپری کرد.
مومند در پی این مأموریت، نشان «لنین» و لقب «قهرمان اتحاد شوروی» را دریافت کرد.
مومند در جدی ۱۳۳۷ در ولایت غزنی در خانواده کشاورز متولد شد و پس از تحصیل در افغانستان و اتحاد جماهیر شوروی سابق، به نیروی هوایی افغانستان پیوست.
او نخستین شهروند افغانستان و چهارمین مسلمان جهان بود که به فضا سفر کرد و اولین مسلمانی که قرآن را به فضا برد.
در جریان این مأموریت، مومند در آزمایشهای علمی، پزشکی و زمینشناسی شرکت کرد و از افغانستان نیز تصویربرداری فضایی انجام داد. او همچنین با خانواده و مقامهای وقت افغانستان از فضا گفتوگو کرد و زبان پشتو را به یکی از نخستین زبانهایی تبدیل کرد که در فضا شنیده شد.
پس از بازگشت از فضا، مومند از سوی اتحاد شوروی عنوان «قهرمان اتحاد شوروی» را دریافت کرد و در افغانستان نیز مورد تقدیر قرار گرفت. او مدتی بعد به مقام معاون وزیر هوانوردی و گردشگری افغانستان رسید.
با سقوط دولت دکتر نجیب و تشدید جنگهای داخلی، مومند افغانستان را ترک کرد و در آلمان ساکن شد. او گهگاه در برنامهها و نشستهای مرتبط با تاریخ فضانوردی و افغانستان حضور مییافت.