رشد صنعت در هرات؛ امید به خودکفایی و افزایش صادرات تولیدات داخلی
با افزایش سرمایهگذاری و گسترش فعالیت کارخانهها در شهرک صنعتی هرات، صنعتکاران و مسئولان از تقویت تولیدات داخلی و فراهم شدن زمینههای بیشتر برای اشتغال و خودکفایی اقتصادی در افغانستان خبر میدهند.
به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، شهرک صنعتی هرات در ماههای اخیر شاهد افزایش چشمگیر فعالیتهای تولیدی و سرمایهگذاری بوده است؛ روندی که به گفته مسئولان و صنعتکاران میتواند نقش مهمی در رشد اقتصادی افغانستان ایفا کند.
در سالهای اخیر شمار کارخانههای تولیدی در هرات افزایش یافته و سرمایهگذاران بیشتری به راهاندازی واحدهای صنعتی روی آوردهاند. این موضوع باعث شده هرات بیش از پیش جایگاه خود را به عنوان یکی از مهمترین قطبهای صنعتی افغانستان تثبیت کند.
عبدالمتین قلندری، رئیس دارالانشای اتاق صنایع و معادن افغانستان میگوید، علاقهمندی برای سرمایهگذاری در بخش صنعت و ایجاد کارخانههای تولیدی نسبت به گذشته افزایش یافته است.
به گفته او، توسعه صنعت داخلی میتواند وابستگی کشور به واردات را کاهش داده و فرصتهای شغلی بیشتری برای شهروندان فراهم کند.
در همین حال، شماری از صنعتکاران در شهرک صنعتی هرات نیز از رشد فعالیتهای تولیدی ابراز خرسندی کرده و تأکید میکنند که در صورت ادامه این روند، افغانستان میتواند در بسیاری از بخشها به خودکفایی نزدیک شود.
صنعتکاران همچنین خواستار حمایت بیشتر از تولیدات داخلی، توسعه زیرساختها و فراهم شدن تسهیلات لازم برای تولیدکنندگان هستند. به باور آنان، دسترسی به بازارهای خارجی میتواند زمینه افزایش صادرات و رشد بیشتر کارخانهها را فراهم کند.
عبدالناصر امین، رئیس اتاق صنایع و معادن هرات، نیز میگوید، با ادامه سرمایهگذاریها و افزایش فعالیت کارخانهها، امیدواریها برای تبدیل شدن هرات به یکی از مراکز مهم صنعتی منطقه افزایش یافته است.
فعالیت دوباره کارخانههای تولیدی در هرات؛ امیدی تازه برای اقتصاد افغانستان