هشدار قطر درباره اقدامات نتانیاهو برای تاثیرگذاری بر مذاکرات ایران و آمریکا
-
هشدار قطر درباره اقدامات نتانیاهو برای تاثیرگذاری بر مذاکرات ایران و آمریکا
وزیر امور خارجه قطر با اشاره به خاتمه جنگ و امضای تفاهمنامه آمریکا و ایران درباره اقدام احتمالی نتانیاهو برای تشدید تنش در منطقه و تاثیرگذاری بر روند مذاکرات هشدار داد.
به گزارش رادیو دری؛ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: هر گونه تشدید تنش در هر نقطهای از منطقه، در لبنان یا غیره، بر مذاکرات تأثیر خواهد گذاشت و متأسفانه این نخستین بار نیست که نتانیاهو باعث تشدید تنش در منطقه میشود، ادامه اشغال لبنان بایستی پایان یابد و به حاکمیت لبنان احترام گذاشته شود.
وی افزود: اگر چه نقاط اختلاف زیادی در روند مذاکرات بین واشنگتن و تهران وجود خواهد داشت و برخی طرفها میخواهند مذاکرات را خراب کنند، اما از هر دو طرف اصرار بر راهحل را احساس کردیم.
وزیر امور خارجه قطر اولویت کشورش را خاموش کردن آتش در منطقه و دستیابی به مرحله آرامش دانست و تصریح کرد: راهحل باید دیپلماتیک باشد تا از تشدید بحران و از کنترل خارج شدن آن جلوگیری کند، تلاشها باید بر حمایت از مذاکره و دستیابی به نتیجهای برای جلوگیری از تشدید تنشها متمرکز شود.
آل ثانی با اشاره به تلاشهای میانجیگرانه برای پایان دادن به جنگ ادامه داد: ما اکنون پایهها را بنا نهادهایم و زمان بنا نهادن توافق نهایی بین واشنگتن و تهران است؛ ما با مشکلاتی در خصوص لبنان و تنگه هرمز مواجه شدیم و سازوکارهایی برای حل و فصل آن ارائه کردیم؛ بایستی محتاط بود زیرا با وجود اراده، شرایط خارجی ممکن است بر مذاکرات تأثیر بگذارد.
وی افزود: برخی رفتارها باعث تشدید تنش در منطقه میشود و ما برای خاموش کردن آتشها تلاش و سازوکاری برای جلوگیری از هر گونه تشدید تنش در منطقه و پیشگیری از وقوع هر گونه رویدادی ایجاد کردهایم، این پذیرفتنی نیست که اسرائیل نزدیک به ۱۰۰ لبنانی را در مدت چند روز به ر غم برقراری آتشبس کشته است؛ آمریکا نقش درستی را در قبال اقدامات اسرائیل در لبنان ایفا میکند.
خروج مشروط رژیم اشغالگر از جنوب لبنان
قطر و پاکستان درباره مذاکرات سوئیس بیانیه مشترک صادر کردند