قضات دادگاه لاهه از ترامپ در ارتباط با پرونده افغانستان شکایت کردند
https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i307406-قضات_دادگاه_لاهه_از_ترامپ_در_ارتباط_با_پرونده_افغانستان_شکایت_کردند
سه قاضی دیوان کیفری بین‌المللی با ثبت شکایتی در دادگاه فدرال نیویورک، از رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل صدور فرمان اجرایی برای تحریم مقام‌های این دادگاه در ارتباط با پرونده‌های افغانستان و فلسطین شکایت کردند.
(last modified 2026-06-27T10:18:20+00:00 )
سرطان 06, 1405 14:40 Asia/Kabul
  •  قضات دادگاه لاهه از ترامپ در ارتباط با پرونده افغانستان شکایت کردند

سه قاضی دیوان کیفری بین‌المللی با ثبت شکایتی در دادگاه فدرال نیویورک، از رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل صدور فرمان اجرایی برای تحریم مقام‌های این دادگاه در ارتباط با پرونده‌های افغانستان و فلسطین شکایت کردند.

به گزارش رادیو دری، بر اساس دادخواستی که در دادگاه منطقه‌ای آمریکا برای ناحیه جنوبی نیویورک ثبت شد، «کیمبرلی پروست»، «سولومی بوسا» و «رین آلاپینی-گانسو» اعلام کردند فرمان اجرایی ترامپ، که در فوریه 2025 صادر شده، از حدود اختیارات قانونی رئیس‌جمهور فراتر رفته است و با قوانین داخلی آمریکا و تعهدات بین‌المللی این کشور مغایرت دارد.

شاکیان گفته‌اند فرمان ترامپ با قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی، قانون فوریت‌های ملی، متمم پنجم قانون اساسی آمریکا و قانون آیین دادرسی اداری مغایرت دارد و رئیس‌جمهوری آمریکا اختیار قانونی برای تحریم قضات و دادستان‌های یک نهاد قضایی بین‌المللی را نداشته است.

این فرمان پس از آن صادر شد که دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، را صادر کرد و همزمان تحقیقات خود درباره جنایات جنگی نیروهای آمریکایی در افغانستان را ادامه داد. دولت ترامپ نیز با اعلام وضعیت اضطراری ملی، مقام‌های دیوان را که در این پرونده‌ها نقش داشتند، مشمول تحریم قرار داد.

او هنگام صدور این فرمان مدعی شده بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی عضو اساسنامه رم نیستند و در نتیجه تحت صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی قرار ندارند.

به گفته این سه قاضی، تحریم‌ها پیامدهای گسترده‌ای از جمله ممنوعیت سفر، مسدود شدن دارایی‌ها، محدودیت در استفاده از خدمات فناوری و بسته شدن حساب‌های بانکی را برای آنان به همراه داشته است.