هشدار کمیساریای عالی حقوق بشر؛ افغانستان مقصد امنی برای بازگشت نیست
ولکر تورک، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در واکنش به فشارهای فزاینده اتحادیه اروپا برای اخراج پناهجویان افغان و تعامل برخی کشورهای اروپایی با طالبان تأکید کرد که بازگرداندن اجباری این افراد به افغانستان، با توجه به وضعیت وخیم حقوق بشری، نقض اصول انسانی و زمینهساز شکنجه و خطر مرگ برای بازگشتکنندگان است.
به گزارش زهرا سلطانی خبرنگار رادیو دری، ولکر تورک در گفتوگویی صریح با شبکه «یورونیوز»، ضمن ابراز نگرانی عمیق از رویکردهای اخیر برخی کشورهای اروپایی، موضعگیری سازمان ملل را شفاف اعلام کرد: «با توجه به وضعیت بسیار وخیم حقوق بشر در افغانستان، ما قویاً مخالف بازگشت اجباری پناهجویان هستیم.»
این اظهارات در حالی مطرح میشود که اتحادیه اروپا در ماههای اخیر رویکرد سختگیرانهتری را در قبال مهاجران افغان در پیش گرفته و در اقدامی بحثبرانگیز، با برگزاری نشستهایی با نمایندگان طالبان، در پی یافتن راهکارهایی برای تسریع روند اخراج و بازگرداندن آنان است.
آقای تورک در پاسخ به استدلالهای احتمالی برای اخراج پناهجویان به بهانههای امنیتی یا قانونی افزود: «اگر فردی مرتکب جرمی شده است، چارچوبهای قضایی اروپا برای رسیدگی به آن وجود دارد و باید در همینجا به عدالت سپرده شود؛ اما نمیتوان انسانها را به سرزمینی بازگرداند که در آن با خطر شکنجه، سرکوب و نقض سازمانیافته حقوق بشر مواجه هستند.»