هشدار سازمان دکتران بدون مرز؛
افزایش ۳۰ درصدی سوءتغذیه حاد در کودکان مناطق جنوبی افغانستان
سازمان دکتران بدون مرز (MSF) در گزارش تازه خود نسبت به بحران فزاینده سوءتغذیه در ولایتهای جنوبی افغانستان هشدار داد.
به گزارش زهرا سلطانی خبرنگار رادیو دری، سازمان دکتران بدون مرز با انتشار این گزارش، وضعیت موجود را نشانهای از وخامت ناامنی غذایی و ضعف در سیستمهای تشخیص بهموقع این بیماری در افغانستان دانسته است.
طبق آمارهای ارائهشده، بیشترین آسیبدیدگان این وضعیت را کودکان زیر یک سال تشکیل میدهند که با سوءتغذیه حاد دستوپنجه نرم میکنند.
کارشناسان این سازمان تأکید کردهاند که یکی از عوامل کلیدی در تشدید این بحران، کاهش قابلتوجه کمکهای بشردوستانه در ابتدای سال ۲۰۲۵ بوده است. این کاهش حمایتهای مالی بینالمللی منجر به تعطیلی بیش از ۶۰۰ مرکز درمانی در سراسر افغانستان شده که پیامد مستقیم آن، عدم دسترسی کودکان به خدمات حیاتی درمانی و تغذیهای و در نتیجه، افزایش سطح سوءتغذیه در مناطق مختلف افغانستان است.