دلو 25, 1395 18:21 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغانستان با رد ادعای سازمان اطلاعات ارتش پاکستان " آی.اس.آی "در مورد اعلام آمادگی اکثر مقامات ارشد گروه طالبان برای صلح با دولت افغانستان گفت: سازمان اطلاعات ارتش پاکستان تلاش دارد تا از موضع تهاجمی نیروهای دولتی بکاهد .

کارشناس سیاسی افغانستان ،ادعای سازمان اطلاعات ارتش پاکستان " آی.اس.آی "در مورد اعلام آمادگی اکثر مقامات ارشد گروه طالبان برای صلح  با دولت افغانستان را دور از واقعیت دانست.

سمیع الله سیحون کارشناس سیاسی افغانستان در مصاحبه با رادیو دری گفت"  آی.اس.آی اعلام کرده است که نتایج یک نظر سنجی نشان می دهد اکثر طالبان صلح طلب هستند.

وی با رد این ادعای سازمان اطلاعات ارتش پاکستان تاکید  کرد " موضع تهاجمی نیروهای دولتی در برابر طالبان شدیدتر شده است و گروه طالبان به ویژه در فصل سرما نمی تواند به ناامنی ها دامن بزند ؛به همین علت سازمان اطلاعات ارتش پاکستان با نشر نتایج این نظر سنجی تلاش دارد تا از موضع تهاجمی نیروهای دولتی بکاهد .

سمیع الله سیحون تصریح نمود " مقامات پاکستان بارها وعده دادند که به صلح افغانستان کمک می کنند اما صادق نبودند و افغانستان را غافل گیر کردند.

به باور وی ؛ آی.اس.آی پاکستان در شرایط فعلی هم پس از رسیدن فصل گرما به عنوان حامی اول طالبان وارد درگیریهای شدید با دولت افغانستان خواهند شدند تا اهداف استراتژیک خود را دنبال کنند.

کارشناس سیاسی افغانستان با بیان اینکه ،اکثر رهبران طالبان در پاکستان سکونت دارند گفت "هم اکنون اطلاعاتی دارم که شماری از فرماندهان طالبان که در بدخشان ناامنی ایجاد می کردند در پاکستان حضور دارند.

سیحون افزود "اعلام نتایج این نظرسنجی با توافقنامه صلح دولت با حزب اسلامی حکمتیار نیز ارتباطی ندارد زیرا توافق با گلبدین حکمتیار ناشی از انگیزه های سیاسی و قومی بود.

وی تصریح نمود "حزب اسلامی به اندازه طالبان رویاروی دولت قرار نداشت و در سالهای اخیر بخش مهمی از وزارتخانه ها توسط افراد وابسته به این حزب اداره می شدند تا زمینه را برای حضور گلبدین حکمتیار در سطح رهبری کلان حکومت فراهم نمایند.

 

 

کلیدواژه