سخنان افشاگرانه وزیر دادگستری حکومت طالبان در افغانستان
(last modified 1395-11-26T10:17:05+00:00 )
دلو 26, 1395 14:47 Asia/Kabul
  • سخنان افشاگرانه وزیر دادگستری حکومت طالبان در افغانستان

اکبر آغا وزیر دادگستری درزمان حکومت طالبان در افغانستان ،در سخنانی از روابط این گروه و روسیه در سه سال گذشته رمزگشایی کرد.وی ادعا کرد ؛طالبان برای اخراج آمریکا از افغانستان به دنبال ایجاد روابط با روسیه بوده است.

محمد اکبر آغا به روزنامه «کومسومول اسکایا پراودا»، گفت که طالبان برای مقابله با تهدید آمریکا در منطقه به دنبال ایجاد روابط سیاسی با روسیه است.

وی افزود: طالبان در سه سال اخیر بارها از روسیه تقاضا کرده تا با نمایندگان این گروه در دفتر سیاسی آن‌ها در قطر ملاقات کند. اکبر آغا مدعی شد که در ازای حمایت روسیه از طالبان، مسکو از جنگجویان این گروه انتظار دارد تا امنیت مرزهای روسیه را تأمین کنند.

سخنان این مقام ارشد حکومت سابق طالبان در افغانستان که رمز گشایی از جعبه سیاه ارتباط این گروه و روسیه محسوب می شود؛ می تواند دردسرهای مسکو در روابط خود با دولت افغانستان و آمریکا را افزایش دهد.

این ادعای  اکبر اغا در حالی مطرح شده است که در یک ماه گذشته و پس ازبرگزاری نشست سه جانبه مسکو درباره روند صلح در افغانستان که بدون دعوت از نمایندگان دولت این کشور برگزار شد؛ این موضوع موجب  اعتراض های گسترده کابل به مسکو  شد.

دولت افغانستان بر این عقیده است که مداخله در روند صلح این کشور بدون توجه به جایگاه رهبری کابل در این گفتگوها؛ موجب زمینه سازی برای تضعیف حاکمیت ملی و مداخله جویی بازیگران مختلف منطقه ای و بین المللی در امور افغانستان خواهد شد.

رمز گشایی از جعبه سیاه روابط طالبان و دولت روسیه در حالی است که پیشتر سفیر این کشور در کابل با حضور در مجلس نمایندگان افغانستان؛به ارتباط مسکو با طالبان اذعان کرده بود.

نکته مهم در سخنان وزیر دادگستری حکومت سابق طالبان در افغانستان   اشاره به هدف راهبردی روسیه در این تعامل برای تامین امنیت مرزهای خود است که  می تواند موجب تشدید بی اعتمادی بین مسکو و کابل به خصوص پس از برگزاری نشست سه جانبه در روسیه بشود.

تا پیش از سخنان این مقام ارشد حکومت سابق طالبان روس ها تلاش داشتند پیگیری هدف راهبردی خود برای تامین امنیت مرزهای خود را در پوشش کمک به برقراری صلح و احیای گفتگوهای دولت کابل و طالبان به پیش ببرند.

اظهارات  اکبر اغا ضمن انکه می تواند موجب چالش بیشتر در مناسبات روسیه و افغانستان بشود؛ در روابط مسکو و واشنگتن هم تاثیر منفی میگذارد. ممکن است این برداشت برای امریکا از سخنان این مقام سابق حکومت طالبان ایجاد بشود که روسیه درپی تقویت موضع این گروه علیه منافع کاخ سفید درافغانستان است و همین موضوع می تواند موجب تنش در روابط مسکو وواشنگتن بشود.

در این شرایط مشخص می شود که قدرت های بزرگ در خصوص مداخله در امور افغانستان بیش از انکه به فکر کمک به مهار خشونت و تروریسم در افغانستان باشند؛ اولویت را به تحقق اهداف و منافع خود در این کشور داده اند.

کلیدواژه