حوت 01, 1395 17:16 Asia/Kabul

کشت، تولید و ترانزیت مواد مخدر سال‌هاست که در افغانستان وجود دارد و تلاش‌های دولت این کشور برای کاهش و یا مبارزه با این پدیده به جایی نرسیده‌ است.

مردم افغانستان نگران  افزایش کشت و برداشت محصول تریاک در سال‌های اخیر هستند و تاکید دارند، باید دولت با همکاری‌ سایرکشورها راه مناسبی را برای مقابله‌ی با کشاورزانیکه اقدام به کشت می‌کنند و قاچاقچیان مواد مخدر پیدا کند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در غرب افغانستان و در ولایت‌های هرات، نیمروز و فراه به دلیل داشتن مرز مشترک با جمهوری اسلامی ایران، پاکستان وترکمنستان  بیشترین قاچاق مواد مخدر و ترانزیت آن به بیرون از مرزهای افغانستان وجود دارد.

در بسیاری از این موارد قاچاقچیان موفق می‌شوند تا محموله‌های چندین تنی مواد مخدر را به مقصد برسانند اما در برخی از این رویدادها این باندهای مافیایی مواد مخدر توسط نیروهای امنیتی یا در مراکز شهرها شناسایی می‌شوند و یا در خطوط مرزی توسط مرزبانان کشورهای همسایه متلاشی می‌شوند

در تازه‌ترین مورد و در ولایت نیمروز یک تن از قاچاقچیان مشهور همراه با یک تن از همکارانش توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌است.

مقامات محلی دراین ولایت گفته‌اند، این فرد بنام «محمد نعیم» معروف به «نعیم گرگ» است که سال‌هاست در قاچاق و ترانزیت محموله‌های سنگین مواد مخدر دست دارد.

«جیلانی ابوبکر» قوماندان امنیه‌ ولایت نیمروز گفت، این فرد که بیشتر از 8 سال است در تعقیب نیروهای امنیتی افغانستان قرار دارد از منطقه‌ «مالدار» در مرکز شهر «زرنج» همراه با 38 کیلوگرام هیرویین دستگیر شد.

فرمانده‌ پلیس نیمروز با بیان اینکه این 2 قاچاقچی مواد مخدر این مقدار هیرویین را در موتر سواریشان جابجا کرده بودند و قصد انتقال آنرا به خارج کشور داشتند، تاکید کرد، افراد دستگیر شده به دلیل تحقیقات بیشتر به کابل فرستاده شدند.

ولایت نیمروز در همسایگی ایران و پاکستان مسیر ترانزیت مواد مخدر به خارج افغانستان است، که معمولا باندهای مافیایی، انواع مواد مخدر را از ولایت‌های هرات، فراه، هلمند، قندهار و حتی ولایت‌های شرقی وارد ولایت نیمروز می‌کنند و از این‌جا به سایر نقاط جهان می‌فرستند.در همین حال مقامات محلی در ولایت غور در غرب افغانستان اعلام کردند بیش از 50 هزار تن در این ولایت معتاد به مواد مخدر هستند که نگرانی‌های عمیقی را در بین مردم ومسئولان بوجود آورده‌است.

«عبدالحی خطیبی» سخنگوی والی غور گفت، این افراد در بدترین وضعیت ممکن در این ولایت به سر می‌برند و هیچ امکاناتی نیز به دلیل مداوای آنان وجود ندارد.

این مقام محلی غور گفت: وجود موادمخدر و نبود یک برنامه مدون برای مبارزه با کشت و تولید آن باعث اعتیاد این افراد شده و حتی برخی از آنان را به کام مرگ کشانده‌است.وی به خودکشی 2 تن از جوانانی در این ولایت اشاره کرد که به دلیل اعتیاد و مشکلات فراوان اقتصادی به زندگی خود پایان دادند.خطیبی با تاکید بر اینکه روز به روز بر تعداد افراد معتاد به موادمخدر در این ولایت اضافه ‌می‌شود،افزود، دولت افغانستان نیز هیچ امکاناتی به دلیل مراقبت از این افراد و یا تلاش برای مداوای آنان روی دست ندارد.فصل سرما و یخبندان در ولایت کوهستانی غور همه ساله ده‌ها تن از معتادانی را به کام مرگ می‌کشاند که هیچ سرپناهی برای ادامه‌ی زندگی ندارند.