حوت 03, 1395 13:18 Asia/Kabul

مردم و مقامات دولتی در غرب و جنوب غرب افغانستان حملات موشکی نظامیان پاکستان به نقاطی از این کشور را سرآغاز بحران‌های بیشتر و زمینه‌ افزایش ناامنی توسط یک همسایه‌ بد دانستند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، این واکنش‌ها در پی شلیک صدها فروند راکت از سوی نیروهای پاکستانی به مناطق مرزی ولایت‎های «کنر» و «ننگرهار» در شرق افغانستان صورت گرفته‌ است.

هرازگاهی پاکستان ولسوالی‌های مرزی ولایت‌های هم مرز با این کشور را هدف راکت قرار می‌دهد.

بنا به گفته‌ مقامات محلی در 3 روز گذشته و پس از رویداد حمله‌ انتحاری که در زیارتگاه صوفی در پاکستان رخ داد، این کشورهر 2 مرز خود با افغانستان را بست.

آنان گفته‌اند، دقیقا پس از این حمله‌ تروریستی، کشور پاکستان حملات موشکی را بر مناطقی از افغانستان آغاز کرد.

مسئولان دولتی  گفته‌اند، بر اثر اصابت این راکت‌ها به منازل مسکونی، مساجد و مکان‌های عمومی صدها خانواده از محل‌های سکونتشان آواره شدند.

این عملکرد نظامیان همسایه‌ شرقی افغانستان خشم مردم کشور را برانگیخته است.

 در حوزه‌ی غرب افغانستان مردم و مسئولان، مانند سایر نقاط این کشور شلیک راکت به خاک افغانستان را محکوم کردند.

«محمد سمیع» والی ولایت نیمروز در همسایگی پاکستان این اقداک نظامیان این کشور را نقض قوانین بین‌المللی دانسته تاکید کرد، این حوادث و خودسری‌های پاکستانی‌ها نشان میدهد که پاکستان همسایه‌ی خوبی برای افغانستان نیست.

درغرب افغانستان هم ساکنان ولایت هرات از دولت و حدت ملی می‌خواهند تا جلوی راکت پراکنی‌های نظامیان پاکستانی را بگیرد.

در همین حال مقامات محلی در هرات هم این اقدام نظامیان پاکستانی را محکوم کرده و گفتند،دولت پاکستان با این اقدامش قوانین جهانی را زیرپا گذاشته است.

«جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات گفت، نیروهای مسلح افغانستان در تمامی نقاط این کشور آماده هستند و به هیچ کشور مداخله‌گری اجازه نخواهند داد تا امنیت مردم افغانستان را با خطر روبرو کند.

در همین حال کارشناسان سیاسی بر این باورند که پاکستان به عنوان جغرافیای امن تروریستان در سال‌های دور و نزدیک، حالا وارد حریم انزوا شده و برای همسایگان و دوستان غربی‌اش اهمیتی ندارد.
جمشید عزیزی، استاد دانشگاه هرات تروریزم ، این منطقه از جهان را فرزندان ناخلف پاکستان دانست و گفت: این کشور تا کنون صداقتی را در راستای مبارزه با هراس افکنی از خود نشان نداده است.
عزیزی تصریح کرد، پاکستان رو به هبوط سیاست خارجی به سر می‌برد و این ناشی از سیاست‌های خصمانه‌اش نسبت به افغانستان و هند بوده است.
این استاد دانشگاه تاکید دارد که این کشور دچار چالشی شده که برگشتن به اوضاع عادی را برایش دشوار کرده است.

آنگونه که مقام‌های محلی «کنر» و «ننگرهار» گفته‌اند، در 3 روز گذشته نظامیان پاکستانی بیشتر از 500 موشک را بر بخش‌های این ولایت‌ها شلیک کرده‌اند که بر اثر آن تا کنون  2 تن کشته و 4 کودک نیز زخمی شدند. 

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.