افغانستان به عضویت انجمن «توریست سلامت» کشورهای اسلامی درآمد
(last modified 1395-12-11T12:04:27+00:00 )
حوت 11, 1395 16:34 Asia/Kabul
  • افغانستان به عضویت انجمن «توریست سلامت» کشورهای اسلامی درآمد

معاون وزارت بهداشت افغانستان، در دومین کنگره بین‌المللی توسعه و روابط اقتصادی که در کشور ایران برگزار شد، شرکت و به عضویت انجمن «گردشگری سلامت» کشورهای اسلامی درآمد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «فدا محمد پیکان» معاون وزارت بهداشت افغانستان، در دومین کنگره بین‌المللی توسعه و روابط اقتصادی که در کشور ایران برگزار شد، شرکت و  به عضویت انجمن «گردشگری سلامت» کشورهای اسلامی درآمد.

در این کنفرانس بین‌المللی که نمایندگان کشورهای افغانستان، قرقیزستان، اندونزی، ایران، نیجریه، گانا و عراق حضور داشتند، روی موضوعات گردشگری سلامت «Health Tourism» فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشت، تجهیزات طبی، طب سنتی و گیاهان دارویی، سبک زندگی سالم، بیمه  سلامت و توسعه روابط دانشگاهی و تکنولوژی، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

معاون وزارت بهداشت افغانستان در این نشست گفت: توریست سلامت در افغانستان یکی از نیازمندی‌های اصلی است زیرا سالانه شهروندان افغانستان 285 میلیون دلار را به منظور درمان در کشورهای همسایه بویژه پاکستان و هند هزینه می‌کنند.

پیکان افزود: فرصت‌های زیاد سرمایه‌گذاری در بخش بهداشت افغانستان وجود دارد، که می‌توان از تولید دارو و تجهیزات طبی، بیمه سلامت، ایجاد موسسه‌های والی، ترمیم تجهیزات طبی و سایر بخش‌ها که بخش‌های دولتی و خصوصی کشورهای اسلامی می‌توانند در این بخش‌ها فعالیت نمایند.

پیکان گفت: در افغانستان 36 کارخانه داروسازی فعال است که که بیش از 150 قلم دارو تولید می‌شود اما این مقدار برای نیازمندی‌های بهداشت شهروندان کافی نبوده و حجم بالایی از نیازمندی‌های دارویی کشور، از خارج تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: افغانستان کشوری‌ است سرشار از منابع طبیعی گیاهی که در سال جاری از 500 میلیون دلار مجموعه صادرات سالانه کشور، 94 میلیون دلار صادرات گیاهان دارویی داشته ، که به لحاظ داشتن منابع سرشار گیاهان دارویی، می‌تواند در صورت استفاده استاندارد قسمتی از مشکلات بهداشتی شهروندانش را برطرف سازد.

در پایان این کنفرانس بین المللی، افغانستان به عضویت انجمن توریست سلامت کشورهای اسلامی درآمد.

کلیدواژه