«اشرف غنی» طرح تعدیل قانون ثبت احوال را امضا کرد
(last modified 1395-12-12T08:45:03+00:00 )
حوت 12, 1395 13:15 Asia/Kabul
  • «اشرف غنی» طرح تعدیل قانون ثبت احوال را امضا کرد

«محمد اشرف غنی» طرح تعدیل ماده ششم قانون ثبت احوال افغانستان را امضا کرد و در شناسنامه‌های الکترونیکی هم کلمه افغان به عنوان هویت ملی و هم هویت قومی افراد ثبت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس،طرح تعدیل ماده ششم قانون ثبت احوال افغانستان که از سوی کمیته قوانین کابینه طرح شده بود، امروز از سوی این نهاد تایید و«محمداشرف غنی» آن را امضا کرد.

ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه خود اعلام کرده است: با امضای طرح تعدیل این قانون موانع بر سر توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی برداشته شده و به زودی روند توزیع آن آغاز می‌شود.

این طرح امروز پنجشنبه 12 حوت در کابینه مورد تایید قرار گرفته و رییس جمهور افغانستان آن را امضا کرده است.

در این بیانیه گفته شده که در قانون ثبت احوال افغانستان در شناسنامه‌های الکترونیکی علاوه بر مشخصات افراد کلمه «افغان» به عنوان هویت ملی در نظر گرفته شده بود.

در طرح تعدیل آن علاوه بر این کلمه هویت قومی افراد نیز اضافه شده و در شناسنامه‌های الکترونیکی هم کلمه افغان به عنوان هویت ملی و هم هویت قومی افراد ثبت می‌شود.

از سال گذشته جنجال‌ها در مورد درج شدن و نشدن کلمه افغان و اسلام در شناسنامه‌های به وجود آمد.

این جنجال‌ها پس از آن بالا گرفت که در قانون ثبت احوال افغانستان که از سوی نمایندگان پارلمان تایید شده بود گفته نشده بود که کلمه افغان و اسلام در شناسنامه‌های الکترونیکی درج شود اما طرفداران کلمه افغان اعتراض کردند که باید کلمه افغان و اسلام که بازتاب هویت ملی و اعتقادی است در آن درج شود اما مخالفان اعتراض داشتند که کلمه افغان هویت تباری یک قوم بوده نباید بر هویت قومی افراد دیگر تحمیل شود.

این جنجال‌ها باعث شد که شناسنامه‌های الکترونیکی توزیع نشود.

در بیانیه ریاست جمهوری افغانستان گفته شده که پس از امضای طرح تعدیل ماده ششم قانون ثبت احوال، موانع بر سر راه توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی برداشته شده و به زودی روند توزیع آن آغاز می‌گردد.

توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی از تعهدات رهبران دولت وحدت ملی در توافقنامه این حکومت محسوب می‌شود.

کلیدواژه