اسد 19, 1395 09:35 Asia/Kabul
  • انفجار تروریستی در مرکز ایالت بلوچستان پاکستان

براثر انفجار تروریستی روز دوشنبه در بیمارستان "سول" کویته quetta civil hospital مرکز ایالت بلوچستان پاکستان نزدیک به یکصد نفر کشته و دهها نفر نیز زخمی شدند.

شمار زیادی وکیل و دو خبرنگار در میان کشته شدگان هستند و حال بسیاری از زخمی ها نیز وخیم گزارش شده است.

هنگام وقوع این انفجار تروریستی، تعداد زیادی از وکلای شهرکویته در اعتراض به کشته شدن یکی از وکلای این شهر که جسد وی به بیمارستان "سول" civil منتقل شده بود، در این مرکز درمانی تجمع کرده بودند.

ممنون حسین رئیس جمهوری و نواز شریف نخست وزیر پاکستان ضمن محکوم کردن این انفجار تروریستی و ابراز همدردی با خانواده قربانیان این حمله تاکید کردند: دولت اسلام آباد برای مبارزه با تروریسم جدی است.

این مقامات پاکستانی تاکید کردند که ارتش تا نابودی تکفیریها و تامین امنیت کامل این کشور به مبارزه با تروریستها ادامه میدهد.

انفجارتروریستی درشهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان در زمان تجمع شمار زیادی از وکلای این شهر دربیمارستان "سول" نشان میدهد که تروریست ها برنامه ای از پیش تعیین شده برای این انفجار داشتند.

حضور تعداد زیادی از وکلا در این بیمارستان و حساسیت های موجود در مراکز درمانی، مهمترین علت انتخاب مکان این انفجار توسط تروریست ها با هدف خبرساز شدن در رسانه های داخلی و خارجی بوده است.

از نظر تروریست ها، انفجار تروریستی در بین جمعیت قابل توجهی از وکلای شهر کویته در بیمارستان "سول" civil که دارای جایگاه خاص اجتماعی هستند، می تواند موجب تبدیل شدن این انفجار به کانون توجه محافل رسانه ای ومردم بشود. به ویژه آنکه دراین انفجار تروریستی حدود یکصد نفر کشته و دهها تن دیگر نیز زخمی شده اند.

کارشناسان میگویند: گروه های تروریستی در همه کشورها از جمله در پاکستان به گونه ای عمل می کنند که اقدامات خشونت بار و ضد انسانی آنان در ابعاد وسیع به لحاظ تعداد قربانیان و حساسیت های اجتماعی و سیاسی مکان انفجار، بتواند رعب و وحشت جدی در دل مردم به وجود آورد.

علاوه بر آن اقتدار دولت و نهادهای مسئول تامین امنیت را در بین افکار عمومی به ضعف بشکانند.

شهر کویته پاکستان از جمله شهرهایی است که به دلیل حساسیت های خاص سیاسی، امنیتی و اقتصادی در مدار توجه تروریست ها برای اعمال خرابکارانه است.

انفجارتروریستی در بیمارستان "سول" civil شهرکویته نشان داد که باوجود ادعای دولت فدرال و دولت محلی در خصوص اشراف اطلاعاتی بر گروه های تروریستی و زمین گیر کردن آنان در پاکستان از جمله در مناطق قبایلی، اما افراط گرایان همچنان شهرهای مختلف این کشور را آماج حملات وحشیانه خود قرار می دهند.

این احتمال مطرح است که تنش های پاکستان و افغانستان در خصوص نحوه مبارزه با تروریسم یکی از دلایل اصلی تشدید خشونت گروه های افراطی در این کشور است که وجود اختلافات سیاسی بین کابل و اسلام آباد مانع از شکل گیری همکاری مشترک بین آنان در مهار تروریسم شده است که در حال حاضر بزرگترین تهدید برای منطقه و جهان محسوب می شود.

کلیدواژه