حوت 15, 1395 09:51 Asia/Kabul
  • تاکید بر تداوم  و اهمیت روابط تجاری ایران و افغانستان

فرماندار شهرستان تایباد در ولایت خراسان رضوی (شمال شرق ایران) گفت: توسعه روابط ولایت خراسان رضوی با کشورهای همسایه ایران به ویژه افغانستان به سبب اشتراکات فراوان، به نفع دو طرف است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، "حسین شرافتی راد" فرماندار شهرستان تایباد روز شنبه در نشست فعالان اقتصادی ایران و افغانستان در منطقه ویژه اقتصادی در مرز دوغارون در شهرستان تایباد افزود: تامین یک سوم نیاز بازار افغانستان و پنجاه درصد صادرات کالاهای ولایت خراسان رضوی از مرز دوغارون تایباد صورت می گیرد.

شرافتی راد، بر ضرورت شتاب بخشی به روند صادرات از ایران به افغانستان تاکید کرد و افزود: خوشبختانه در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته است و این برنامه ها و مراودات در اولویت سیاست های دو کشور قرار دارد.

"احمد شعیب معصومی" مدیر کل امور اقتصادی و دارایی والی هرات افغانستان نیز در این نشست گفت: در سالهای اخیر گام های موثری برای توسعه روابط و همکاری های اقتصادی ایران و افغانستان برداشته شده است.

معصومی افزود: مسئولان ایران و افغانستان مشترکات فرهنگی را سرمایه ای بزرگ برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور می دانند و از هر گونه ابتکار در این زمینه حمایت می کنند.

وی تصریح کرد: ولایت خراسان رضوی و مرز دوغارون نقش به سزایی در اقتصاد و رونق بازارهای افغانستان دارد و در حال حاضر روزانه بیش از سیصد دستگاه کامیون ترانزیت از ایران وارد افغانستان می شود و شش هزار تُن انواع کالا را به این کشور وارد می کنند.

گروه بیست نفره فعالان اقتصادی افغانستان روزشنبه با هدف افزایش سطح مبادلات تجاری، اقتصادی و بررسی رفع موانع صادرات و رفع برخی از مشکلات رانندگان دو کشور به ایران سفر کردند.

 

کلیدواژه