حوت 15, 1395 12:31 Asia/Kabul

شماری از علمای دینی و فعالان مذهبی در هرات با انتقاد از عملکرد شورای صلح در این ولایت می گویند این شورا نقش موثری در آوردن صلح نداشته است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، چندین سال است که دولت در تلاش است تا مخالفان مسلح را به پای میز مذاکره و گفت‌وگو بکشاند واین روند چند سالی است که از طریق شورای عالی صلح در ولایات مختلف افغانستان پیش برده میشود.

اما اکنون شماری از عالمان دین در ولایت هرات می گویند: شورای صلح در تشویق مخالفان مسلح برای پیوستن به روند گفت و‌گوها به دلیل تامین صلح و ثبات در کشور نقش چندانی نداشته و دولت نیز نتوانسته که از علمای دین در این عرصه استفاده کند.

«امین الله ایوبی» یکی دیگر از علمای دین در هرات گفت: تا زمانی که دولت نتواند از نقش علمای دین در روند صلح استفاده کند، پایان دادن به جنگ و خشونت‌های فزاینده  که زندگی را برای مردم افغانستان تلخ کرده‌است، کار دشواری خواهد بود.

«عبدالواحد آثمی» رییس اداره حج و اوقاف ولایت هرات نیز تایید می کند که تا کنون هیچ  رهنمود مشخصی برای علمای دین در هرات به دلیل آوردن صلح وجود ندارد.

آثمی گفت: در کنار شورای عالی صلح، عالمان دین می توانند نقش موثری در این روند داشته باشند.

اما مقام های محلی هرات پافشاری دارند که دولت افغانستان چندی پیش کمیته یی را با حضور علمای ولسوالی های ۱۵ گانه هرات ایجاد کرده که در خصوص روند صلح به آنان مشوره می دهند.

«جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات سهم عالمان دین در آوردن صلح در کشور به خصوص در هرات را موثر می داند.

چندی قبل هم رییس جمهور افغانستان از عالمان دین خواست تا در آوردن صلح در کشور با دولت همکاری کنند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.

 

کلیدواژه