حوت 16, 1395 18:45 Asia/Kabul

علما، روحانیون، اساتید حوزه و دانشگاه جنگ کنونی در افغانستان را شرعا جایز ندانسته بر پایان فوری درگیری‌ها که خون بی‌گناهان ریخته می‌شود، تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، صدها تن از فعالان مذهبی، دانشگاهیان، فرهنگیان و نخبه‌گان علمی ولایت هرات در کنفرانس علمی زیر نام "همگرایی دینی، رهیافتی برای ثبات افغانستان و جهان اسلام" شرکت کردند که به دلیل بررسی وضعیت کنونی افغانستان از سوی نهضت اسلامی این کشور برگزار شده بود.
در این کنفرانس یک روزه، علمای مطرح و سرشناس شیعه و سنی ولایت هرات حضور داشتند که  با اتفاق نظر، وحدت اسلامی را یگانه راه برون رفت از چالش‌های امروز افغانستان و سایر کشورهای اسلامی درگیر بحران دانستند.
در این کنفرانس، آسیب شناسی نبود اخوت دینی در میان امت اسلامی نیز به بحث گرفته شد.
«مولوی محمدمختار مفلح»، رهبر نهضت اسلامی افغانستان به رادیودری گفت: وحدت کلمه و نظر، مبحثی است که نگرانی فراوانی را برای کشورهای استکباری به بار آورده و به همین لحاظ آنان در صدد ایجاد نفاق در بین مسلمانان هستند.
وی با بیان اینکه کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس و اسرائیل، منبع نفاق در جهان اسلام هستند و عده‌ای از افراد فریب خورده، نقشه‌های این کشورها را در میان مسلمانان اجرا می‌کنند، گفت: اگر جهان اسلام به صورت یکپارچه بر محور وحدت و توحید قرار بگیرند، دیگر اثری از نابسامانی‌های این روزهای مسلمانان باقی نخواهد بود.
مولوی مفلح همچنین تاکید کرد: یکی از دلایل اصلی آتش افروزی‌ها در کشورهای اسلامی، فروش جنگ‌افزارهای کشورهای غربی و به خصوص آمریکا است که توسط برخی از کشورهای مسلمان خریداری میشود.
در همین حال برخی دیگر از علمای سرشناس ولایت هرات به آسیب شناسی نبود وحدت در میان امت اسلامی پرداختند.
 اساتید دانشگاه و علما وروحانیون هرات بی احترامی‌ها به اسلام و نادیده گرفتن این دین مبین و برحق الهی را ناشی از اختلافات میان امت اسلامی عنوان کردند.
آنان تاکید کردند: اگر امروز امت اسلامی در میان دیگر امت‌ها، حقیر و کوچک شمرده می‌شود، برخواسته از نبود همگرایی مسلمانان است.

این عالمان دینی جنگ جاری در افغانستان را خلاف دستور اسلام دانسته گفته‌اند،کشتار غیرنظامیان و افراد بی گناه، گناه نابخشودنی است و عاملان آن آله‌ی دست بیگانگان هستند.
همچنین مولوی «عبدالواحد آثمی»، رئیس اداره ارشاد، حج و اوقاف ولایت هرات تاکید کرد اگر مسلمانان تن به وحدت ندهند، امت اسلامی رو به اضمحلال می‌رود.
وی اظهار داشت: نیاز است تا اندیشمندان مسلمان برای حل مشکلات و اختلافات موجود گرد هم آمده و راه حل مناسبی را پیدا کنند.

در همین حال «انورالحق امرخیل» کارشناس دینی در هرات باور دارد که همگرایی اسلامی و اخوت و برادری می‌تواند افغانستان را از این بحران نجات دهد.

این نگرانی‌های علمای هرات بیشتر برخواسته از جنگ های اخیر در کشورهای اسلامی بخصوص افغانستان است.

این در حالیست که گروه طالبان که به عنوان بزرگترین دشمن دولت افغانستان محسوب می‎‎‌شود، جنگ کنونی را جهاد می‌نامند.

موضوعی که بارها از سوی علمای دینی و فعالان مذهبی رد شده و بی اساس دانسته شده‌است.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.