حوت 17, 1395 13:36 Asia/Kabul

به مناسبت فرا رسیدن هشتم مارس روز جهانی زن در ولایت هرات مراسمی برای تجلیل از زنان و مادران از سوی نهادهای مدنی، ادارات دولتی و فعالان حقوق زن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،با آنکه همه ساله از این روز در نقاط مختلف غرب افغانستان تجلیل میشود و ملیون‌ها دالر پول نیز صرف هزینه‌های مبارزه با خشونت علیه زنان شده‌ اما تا هنوز گام‌های موثر و عملی به دلیل کاهش این خشونت‌ها و احقاق حقوق زنان برداشته نشده‌است.

بسیاری از زنان و مادران افغانستانی از بی توجهی دولت به وضع ناهنجار کنونی زنان شکایت دارند و تاکید کردند: باید بر اساس دستورات اسلام برای زنان حقوقی درنظر گرفته شود و با متخلفان و ناقضان حقوق بانوان برخورد قانونی صورت گیرد.

موضوعی که « رولا غنی» همسر رییس جمهور «اشرف غنی» در مراسم گرامیداشت‌ از سالروز همبستگی زنان جهان در هرات به آن اشاره کرد.

خانم غنی در سخنرانی خود در جمع صدهاتن از زنان،دختران و مادران ،جنگ، خشونت‌های خانوادگی و دشمنی‌های شخصی را از عوامل عمده‌ی مشکلات و معضلات فرا راه زنان افغانستان یاد کرد.

در همین حال مسئولان وزارت امور زنان از خشونت‌های فزاینده بر علیه زنان، محروم شدن آنان از درس و سواد و در نظر گرفته نشدن حقوقشان در روستاهای افغانستان اظهار نگرانی کردند.

«دلبر نظری» وزیر امور زنان افغانستان که به هرات آمده‌است در جمع زنان و مسئولان دولتی این ولایت با تاکید بر اینکه تا کنون به دلیل بهبود وضعیت زندگی زنان کارهای بنیادی انجام نشده‌ گفت: برای برطرف کردن چالش‌های فرا روی زنان نیاز است تا بسیج عمومی به راه انداخته شود.

«آصف رحیمی» والی هرات با بیان اینکه هنوز هم رفتارهای تبعیض آمیز در برابر بانوان وجود دارد، تاکید کرد: اداره‌ی محلی این ولایت به دلیل تامین حقوق زنان متعهد است.

«کامران علی‌زایی» رییس شورای ولایتی هرات در این مراسم خطاب به مسئولان دولتی از آنان خواست تا زمینه‌های حضور فعال و همه جانبه را برای زنان تحصیل‌کرده و پرتوان این ولایت مساعد سازند.

علی‌زایی با اشاره بر اینکه نسبت به سال‌های گذشته آمارحضور زنان در اداره‌های دولتی کاهش را نشان می‌دهد، افزود: خشونت‌های فزاینده  علیه زنان از جمله مواردی‌است که بیشتر باعث منزوی شدن آنان و از موضوعات قابل نگرانی این شورا می‌باشد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.

 

کلیدواژه