حوت 17, 1395 15:41 Asia/Kabul
  • سخنان تند وزیر دفاع پاکستان علیه هند و افغانستان

خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان در سخنانی در مجمع ملی این کشور؛ هند و افغانستان را به همکاری با یکدیگر برای ناامن کردن پاکستان متهم کرد.

وی افزود؛ اقدام دولت پاکستان برای مسدود کردن گذرگاه های مرزی با افغانستان اقدامی سیاسی نیست بلکه در جهت تامین امنیت ملی این کشور انجام شده است.

وزیر دفاع پاکستان در ادامه تاکید کرد؛ اگر کنترل و مدیریت دقیق برمرزهای مشترک با افغانستان انجام نشود؛نفوذ تروریست ها به داخل خاک پاکستان ادامه خواهد یافت.

سخنان تند خواجه آصف در متهم کردن هند و افغانستان به همکاری با هم برای بر هم زدن امنیت در پاکستان در ادامه راهبردی است که از یکسال گذشته تاکنون به طور جدی در دستور کار حزب حاکم مسلم لیگ نواز قرار گرفته است.

پس از حمله تروریستی ماه گذشته در ایالت سند و متهم شدن افغانستان به دخالت در این حمله تنش ها در روابط کابل و اسلام آباد بشدت افزایش یافته است. به خصوص که کشته شدن پنج نظامی پاکستان در حمله تروریستها در مرز مشترک با افغانستان این تنش ها را مضاعف کرده است.اتهام وزیر دفاع پاکستان علیه هند و افغانستان درباره تلاش برای ایجاد ناامنی در پاکستان در حالی مطرح شده است که دهلی نو و کابل  هم  اتهام مشابه ای را ضد اسلام آباد مطرح می کنند.

البته پس از سخنان تند خواجه آصف در مجمع ملی پاکستان این دیدگاه مطرح شده است که وی با دو هدف کلان چنین اظهاراتی را که می تواند به تشنج بیشتر در روابط اسلام آباد با افغانستان و هند منجر بشود؛مطرح کرده است. در شرایطی که با افزایش خشونت و ناامنی ناشی از اقدامات تروریستی در پاکستان؛دولت این کشور  هدف  انتقادهای شدید  گروه های مختلف سیاسی   و مذهبی قرار گرفته است؛ طرح اتهام علیه هند و افغانستان در خصوص همکاری برای ناامنی در پاکستان می تواند به ایجاد نوعی اجماع ملی در این کشور در همراهی با رویکرد اسلام آباد  در قبال کابل و اسلام آباد منجر بشود.

دولت پاکستان که بشدت تحت فشار احزاب رقیب به دلیل گسترش ناامنی ها در این کشور قرار دارد؛  با منتسب کردن حملات تروریستی به هند و افغانستان درصدد است تا به مردم پاکستان این گونه القا کند که این کشور در مقابل یک سناریو خصمانه دو کشور همسایه قرار گرفته است که مقابله با آن پیچیده و دشوار خواهد بود.

ازسوی دیگر هدف دوم دولت پاکستان از اتهام علیه هند و افغانستان کاهش انتقادهای داخلی از گسترش ناامنی ها است.منتقدان دولت اسلام آباد حزب حاکم مسلم لیگ نواز را به برخورد دو گانه و ضعیف با گروه های تروریستی متهم می کنند.

دولت پاکستان با طرح اتهام علیه کابل و دهلی نو به عنوان ریشه ناامنی در این کشور می کوشد توجه احزاب مخالف را به نقش عوامل خارجی در ناامنی سوق دهد تا ضعف خود در مقابله با گروه های افراطی را بپوشاند؛زیرا در زمینه متغیرهای خارجی موثر در ایجاد ناامنی درپاکستان؛مردم و گروه های سیاسی به اندازه انتظاری که از دولت در مهار عوامل داخلی ناامنی دارند؛ از حزب حاکم چندان انتظاری نخواهند داشت.

کلیدواژه