نوروز در غرب افغانستان
(last modified 1395-12-19T13:01:56+00:00 )
حوت 19, 1395 17:31 Asia/Kabul
  • نوروز در غرب افغانستان

مردم افغانستان نوروز را به گونه‌ ویژه و به دلیل زنده نگهداشتن رسوم و عنعنات فرهنگی این کشور با شکوه خاص تجلیل می‌کنند.

 به کزارش خبرنگار رادیو دری، تجلیل از نوروز( سال نو) قدامت تاریخی دارد و سابقه چندین هزار ساله ؛نوروز در غرب افغانستان  با شور و شعف فراوان همه ساله تجلیل می شود؛ تنها در دوره حکومت طالبان از تجلیل نوروز در افغانستان خبری نبود و مسئولان دولتی طالبان مانع بزرگداشت از نوروز می‌شدند.

هرات از ولایت‌های غربی افغانستان است که نوروز در آن حال و هوای دیگری دارد؛ مردم این ولایت روز اول نوروز و 12 روز بعد از آن را جشن می‌گیرند و در روز سیزدهم که به "سیزده بدر" مشهور است با رفتن به تفریحگاه‌ها، پارک‌ها، دشت‌های سر سبز و دامنه کوه‌ها در کنار اعضای خانواده‌های خود به شادی و نشاط می‌پردازند.

«یحی فولادی» روزنامه نگار در ولایت هرات در این باره میگوید: ساکنان ولایت هرات نوروز و گلگشت سیزده نوروز را در تفریحگاه‌ها و پارک‌هایی چون "تخت صفر"، " باغ ملت"، " پارک‌های ارغوان"، "ترقی"، "شیدایی"، "میر داوود" و "کازرگاه" به خوشی سپری می‌کنند.

«بصیره رادمنش» یکی از شهروندان هرات نیز میگوید: هر چند در افغانستان تنها روز اول سال تعطیل است، اما در هرات مردم تا 13 روز فعالیت‌های تجاری و کسب و کار خود را تعطیل و یا نیمه تعطیل می‌کنند تا روزهای آغاز سال جدید را درکنار خانواده و فامیل سپری کنند.

وی ادامه میدهد: فرارسیدن نوروز نوید دهنده‌ی ادامه‌ی زندگی است و مردم را به آینده‌ی امیدوار می‎‌کند.

«شفیع امینی» دیگر شهروند هرات خانه تکانی، تهیه لباس نو، پخت کلچه، پخت سمنک، تهیه هفت میوه و آماده کردن سفره هفت سین را از رسم‌های پسندیده‌ی مردم هرات میداند و میگوید: مردم هرات به دلیل هرچه با شکوه برگزار شدن میله‌ها و جشن‌های نورورزی  تلاش می‌کنند.

«نفیسه عظیمی» یکی از دانشجویان هرات است، وی عقیده دارد تغییر فصل‌ها انسان‌ها را نیز مجاب می‌سازد تا در خود تغییر بوجود آورند.

عظیمی در حالیکه از خانواده‌ها خواست تا به بهانه‌ی نوروز به دید و بازدیدهای اقوام دور و نزدیک شان بروند گفت: در هرات هم مانند سایر ولایت‌های افغانستان در شب نوروز مردم تلاش می‌کنند، غذاهایی متفاوت در مقایسه با دیگر روزهای سال تهیه کنند، "سبزی اسفناج"، گوشت "مرغ با پلو" و ماهی غذاهایی هستند که مردم هرات در شب نوروز آنها را تهیه و صرف می‌کنند.

جوشاندن تخم مرغ و انجام بازی تخم مرغ جنگی از تفریحات مورد علاقه مردم  بخصوص جوانان در تمام ولایت‌های این کشور از جمله هرات است که در ایام نوروز رونق ویژه‌ای دارد.