حوت 25, 1395 12:14 Asia/Kabul
  • برگزاری تجلیل از سالروز قیام 24 حوت مردم هرات‎

هزاران تن از مردم ولایت هرات در یادبود از حماسه، قهرمانی‌ها و شهادت هزاران تن از مردم مسلمان این ولایت در 24 حوت سال 1357، گرد هم آمده و تاکید کردند این مجاهدین هستند که می‌توانند افغانستان را از این بحران نجات دهند.

38 سال قبل در چنین روزی، هزاران تن از مردم ولایت هرات بر علیه نظامیان متجاوز شوروی دست به قیام زدند، قیامی که بنا بر آمارها بیش از 20 هزارتن از مردم شهر و ولسوالی های هرات در این راه قربانی شدند.
به گزارش خبرنگار رادیو دری «محمداسماعیل»، از رهبران جهادی حوزه غرب افغانستان در جمع مردم، خطاب به دولت افغانستان گفت: به جای دراز کردن دست به سمت خارجی‌ها، از مجاهدینی استفاده کند که بیش از 20 سال در برابر ظلم و تجاوز نیروهای اشغالگر شوروی سابق به کشور مردانه ایستادگی کردند.

این رهبر جهادی با انتقاد از دولت افغانستان نسبت بی توجهی آن به مجاهدین، گفت، مجاهدین برای به پیروزی رساندن این حماسه بزرگ، خطرهای زیادی را به جان خریدند تا در کشور، حکومتی اسلامی پایه گذاری شود.
او به صراحتا رئیس جمهور افغانستان را خطاب قرار داد و از او خواست که به جای یاری خواستن از خارجی‌ها، از مجاهدان افغانستان در بهبود وضع ناهنجار کشورهمکاری بخواهد.
وزیر پیشین انرژی و آب افغانستان از ضعف دولت در برابر دموکراسی غربی و فرهنگ‌های نادرست،  یادآوری کرد و افزود، اگر این روند ادامه داشته باشد، روزهای سختی پیش رو خواهد بود.
در همین حال «محمدآصف رحیمی»، والی هرات در سخنانی، سال آینده را سالی دشوار و سخت در امر تامین امنیت دانست اما گفت، نیروهای امنیتی افغانستان قادر خواهند بود تا تهدیدات امنیتی را شناسایی و به دلیل تامین امنیت شهروندان این کشور تلاش مضاعف کنند.

والی هرات با بیان اینکه گروه‌های تروریستی تلاش دارند تا در سال آینده دامنه‌ی فعالیت‌های ضد دولتی خود را گسترش دهند، اضافه کرد،  به همین دلیل است که جنگ و نابسامانی‌ها در این کشور رو به گسترش است ولی نیروهای مشترک امنیتی برای این گروه‌ها جواب دندان شکن داده و خواهند داد.
والی هرات همچنین گفت، اداره محلی این ولایت در 2 سال گذشته توانسته تا بیشترین برنامه‌های توسعه ای را در شهر و ولسوالی‌های آن راه اندازی و برای بیش از 3 هزار تن کار آفرینی کند.

از سوی دیگر برخی فرماندهان جهاد و مقاومت مردم افغانستان در ولایت هرات قیام 24 حوت را سرآغاز جهاد برحق مردم این کشور در برابر ظلم و بی عدالتی دانسته تاکید کردند، در این روز و چند روز پس از این قیام هزاران تن از مردم مسلمان هرات توسط دولت وقت تیرباران شده و یا تا کنون از سرنوشت آنان خبری در دست نیست.

آنان اظهار داشتند، ظلم و استبداد دولت کمونیستی وقت و خط و مشی که مغایر با دین و فرهنگ مردم افغانستان بود باعث شد تا مردم این سرزمین در برابر آن قیام کنند.
بنا بر گفته‌ها، قیام 24 حوت مردم هرات سرآغاز قیام ضد شوروی در تمام افغانستان بود.
38 سال قبل از امروز مردم مسلمان و مومن هرات با کمترین امکانات و حتی با دستان خالی بر علیه نظامیان تا به دندان مسلح شوروی به پا ایستادند و با استقامت و پایمردی و اهدای هزاران شهید، درس عزت، آزادگی و شهامت را برای آیندگان آموختند.