حوت 26, 1395 14:33 Asia/Kabul
  • زندانیان افغان در ایران
    زندانیان افغان در ایران

بر اساس تفاهم‌نامه‌ی بین دولت‌های اسلامی ایران وافغانستان، سومین گروه از زندانیان افغانستانی در ایران به هرات منتقل شد.

 به گزارش رادیو دری این گروه 200 نفری، زندانیانی هستند که به جرم‌های مختلف در زندان‌های ایران در بازداشت قرار داشتند که 20 تن آنان را زنان تشکیل می‌دهد.

ژنرال «شاه‌میر» رییس ارتباطات دادگاه‌های عمومی زندان‌های افغانستان که به هرات آمده، گفت: بیشتر این افراد به جرم قاچاق مواد مخدر و جرایم جنایی در ایران بازداشت شده بودند که اخیرا برای گذراندن بقیه‌ی مدت حبس به دولت افغانستان سپرده شدند.

«عبدالحی» نماینده‌ی وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران که به دلیل انتقال این زندانیان به مرز دوغارون آمده بود گفت: این زندانیان به انجام جرایمی همچون قاچاق مواد مخدر، سرقت و قتل مجرم شناخته شده و مدتی از حبس خود را در زندان‌های ایران سپری کردند.

وی با بیان اینکه تمامی زندانیان افغانستانی واجد شرایط  که در زندان‌های ایران به سر می‌برند در مراحل بعدی نیز به دولت افغانستان تحویل داده خواهند شد: افزود: قرار است دولت افغانستان نیز زندانیان ایرانی که به جرم‌های مختلف در این کشور در بازداشت به سر می‌برند را به جانب جمهوری اسلامی ایران بسپارند.

برخی از این زندانیان از دولت افغانستان خواستند تا به مدت حبس آنان تخفیف درنظر گرفته شود تا مجددا به آغوش خانواده‌هایشان برگردند.

از سوی هم مسئولان اداره‌ی دادستانی ولایت هرات ضمن تاکید بر اینکه با این زندانیان نیز بر اساس قوانین دولت جمهوری اسلامی افغانستان برخورد خواهد شد، گفته‌اند: برخی از این زندانیان در جمهوری اسلامی ایران به حبس ابد محکوم شدند اما پرونده‌های آنان مجددا توسط دادگاه عالی افغانستان بررسی خواهد شد.

 «کبیر سیار»، مسئول مطبوعاتی زندان هرات گفت: قرار است 4500 زندانی دیگری که به جرم‌های مختلف در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران هستند از این کشور به افغانستان بازگردانده شوند.
وی تصریح کرد: زندانیانی که به مسئولان دولتی تحویل داده شدند، از ولایت‌های مختلف کشور هستند و پس از طی مراحل قانونی به ولایت‌های مربوطه فرستاده خواهند شد.
 

 

کلیدواژه