حمل 10, 1396 16:47 Asia/Kabul

در دو هفتۀ اخیر آب گرفتگی خیابانها، یکی از نگرانی‌های جدی مردم هرات بود و خسارت‌های زیادی نیز بر ساکنان این ولایت وارد شده است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری در کنار این، تلفات جانی مردم هم در دو هفتۀ اخیر و به دنبال ریزش باران در شفاخانه‌ی حوزه ای هرات به ثبت رسیده‌ است.
در مناطق آسیب پذیر ولایت هرات که بیشتر خانه‌ها بطور قدیمی و با خشت گلی اعمار شده‌است، تحت تهدید جدی سیل قرار دارد و مردم از اثر فرو ریختن این منازل و دکانها دچار خسارت شده‌اند.
فقط در شب گذشته و بر اثر بارش باران در مناطق شهری  قسمت‌های مختلف هرات در محاصره‌ آب قرار گرفته و حتی تا نیمه‌های شب مردم  از بیم جاری شدن سیل و ویرانی منازلشان نتوانسته‌اند به خانه‌هایشان بروند.
هر لحظه ای که باران شروع به باریدن میکند شهروندان هرات نگران از آسیب‌هایی هستند که به مردم وارد می‌شود.

عصر روز گذشته هم در منطقه شمالی شهر هرات جاری شدن سیل باعث شد تا دیواره‌های رودخانه «جوی نو» فرو بریزد و آب به کوچه‌ها و خانه‌های مردم سرازیر شود.

صدها منزل مسکونی ظرف یک ساعت آب فرا گرفت و حتی رفت و آمد موترها و وسایط نقلیه را نیز با مشکلاتی مواجه کرد.

پس از آن تمام جاده‌های مناطق شمال و مرکز شهر هرات دچار آب‌گرفتگی شدند و آب وارد محلات مسکونی، تجارتی، مکاتب و ادارات دولتی شد.

تا اکنون برآوردی از خسارات وارده اعلام نشده اما مسوولان محلی گفته‌اند،این سیلاب‌ها منجر به تلفات جانی نشده‌است.

برق مناطق شمال شهر هرات قطع شده و رفت‌وآمد در این مناطق نیز مختل شده‌است.

باید گفت که ریزش این چنینی باران، مسدود شدن خیابان‌ها و تخریب منازل و دکان‌ها در هرات بر اثر جاری شدن سیل در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

در عین حال شماری از شهروندان هرات ضمن متهم کردن مسوولان اداره‌ شهرداری این ولایت به سهل انگاری گفته ‌اند.

شهرداری هرات  پیش از فصل ریزش باران باید جوی چه‌ها و کانال‌های سطح شهر را پاک می‌کرد که این همه خسارات به مردم وارد نمی‌شد.

با این حال، وحید پیمان، عضو شورای شهر هرات در یکی از صفحه‌های اجتماعی نوشت که اداره شهرداری قرار است طی سال جاری دستکم 50 میلیون افغانی را به دلیل رفع آب گرفتگی های درون شهری در فصل های گوناگون سال به‌ مصرف برساند.

با آنکه مراکز هواشناسی در روزهای آینده نیز از احتمال بارش باران خبرداده‌ اند، اما تا کنون برنامه‌ای به دلیل جلوگیری از چنین رویدادهایی از سوی مسئولان دولتی روی دست گرفته نشده‌ است.

همه ساله در اواخر زمستان و آغاز فصل بهار، نگرانی مردم از بروز حوادث طبیعی، جاری شدن سیل، تخریب منازل و بسته شدن راه‌ها افزایش میابد.

جزیات ای موضوع در گزارش همکارمان حیدری از هرات موجود است.